miksi vanhemmat ihmiset eivät osaa kirjoittaa täällä napsussa oikein?

Lisätty: 03.11.2009 - 20:10

valperi: lauseessa ei ole komparatiiviä vaan ihmisryhmä "vanhemmat ihmiset"

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.11.2009 - 20:09

Ikääsi et ole ilmoittanut, mutta itsekin aloitat lauseen pienellä kirjaimella, käytät komparatiivia kieliopin vastaisesti jne. puolentusinaa moitittavaa asiaa yhdessä lauseessa, silti ymmärsimme mitä sanoit, mutta emme miksi?

Eli eihän tämä ole ole paskanjäykkä oikeinkirjoituskielikoulu, vaan foorumi jolla rupapatellaan vapaasti, senverran sääntöjä noudatellen että tullaan oikein ymmärretyksi

jatketaa muttei nipotella

Lisätty: 03.11.2009 - 20:37

Myönnetään, lipsahti tuo komparatiivi, sorry, kun verenpaine nousi luettuani tuon kysymyksen muotoon pukemasi ja herjaavaksi kokemani mielipiteen ilmaisusi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.11.2009 - 19:58

Mitä väliä sen.Eikö ole pääasia että ymmärrät ja tulet ymmärretyksi.

Lisätty: 03.11.2009 - 21:53

Vanhemmat.Ei ole vertailukohtaa.Siis vanhemmat kuin?.Lasten vanhemmat?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 20:00

Kielioppi ja oikeinkirjoitus ovat sellaisia asioita jotka ajan myötä jotenkin unohtuvat, jos ei jatkuvasti joudu niiden kanssa tekemisiin. Tällä palstalla kuitenkin mielestäni oikeinkirjoitusta tärkeämpää on se, että itse asia tulee ymmärretyksi, kuten lähes poikkeuksetta tapahtuukin. Eikä oikeinkirjoituksen ja kieliopin osaaminen ole iästä kiinni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 20:06

Eikö ole pääasia..että kirjoittaa..sitte jos pelkää että kirjoittaa väärin..niin ei uskaltaisi kirjoittaa..jos tulee kirjoitusvirheitä..ja niitähän tulee...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 20:08

Katselinpa suomi keskustelun BB palstaa ja taatusti 99%kirjoittajista on nuoria.Vertailkaapa huviksenne sitä ja tätä "vanhojen" ihmisten napsun kirjoituksia......;O

Lisätty: 03.11.2009 - 20:27

No voihan kompratiivi! Uusi voimasana...?Alankin käyttämään sitä voihan per.....leen tilalla!

Lähteet:
Ihan outo sana vaikka kansakoulun kävin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 20:11

Olen jossain määrin samaa mieltä oikeinkirjoituksen tärkeydestä. Eräs sodassa ollut suomalainen sotilas kuvasi hyvin sanojen ja sana- tai sijamuotojen tarkkuuden merkitystä: " Se on vähän eri asia jos on kusella tai jos on kusessa!"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.11.2009 - 20:27

Sanon sinulle suoraan, että vanhemmat ihmiset kirjoittavat paremmin ja oikeammin kuin monet nuoret. Tämä foorumi ei ole kielioppikurssi joten ei tarvitse kirjoittaa oikein. Pääasia että ymmärrämme toisiamme. Jos haluat oikeinkirjoitusta kieliopillisesti, niin olet nyt väärässä paikassa. Suomen kielen oppitunnit ovat sellaisia paikkoja jossa kirjoitetaan oikein. Sinne vaan, jos viihdyt sellaisissa ympyröissä paremmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 20:30

-Ja katsele joskus Facebookin kirjoituksia tarkalla silmällä, siellä ne nuoret vasta mellastavat Suomenkielellä. Kirjoitustaito ei ole tosiaan iästä kiinni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 20:40

En ole selville kuinka vanhoja ihmiset ovat täällä.
Toisten kirjoitusvihreet on hauskoja, muta tulee niitä itelleki´n.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 20:44

Ei haittaa minua kun niitä kyllä sattuu meille nuoremmillekkin ihmisille. Ulkon että se ei ole tarkoitus mutta virheitä tulee ja sen kyllä minä ymmärrän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 20:45

Miumau,sun pitää kirjoittaa NUOREMMAT ihmiset mellastavat Suomenkielellä.Kuuleppas nimim.sepporaty,ei sun kannata niuhottaa täällä,jos ei passaa sulle,niin adios.Tämä on hyvin,hyvin suvaitsevainen keskustelufoorumi,oisko vanhempien ihmisten ansiota?

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.11.2009 - 21:27

Ei tämä ole mikään äidinkielen koe. Eikä itse täydellisyyksille sopiva paikka ollenkaan. t. yksi niistä vanhemmista ihmisistä.

Lisätty: 03.11.2009 - 21:28

Eipä ollut kysyjänkään kysymys ihan oikein kirjoitettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 21:44

Siitä on niin pitkä aika,kun olen kouluni käynyt,et kielioppi on unohtunut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 21:45

Näin on kuin yllä sanotiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 22:06

määä oon vanha:) jos en osaa kirjottaa, menköön sen piikkiin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 22:07

ehkä on paree jot täält poistuu yks mummu takavasemmal...ihmettelen mikä sii on et te nuoret olette niin täyrellissii ettekäs suvaitse erillaisuuiksii ....voitko vastata minul henk.koht...jos ny sit tajuut tätäkään sekametelisoppaa....mut e tsä kyl mua täält pois aja vaiks kirjoittasin kuink paljo vaa vääri nih...:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 23:52

Ja mistähän tietää kirjoittajan iän? Taidat nyt puhua läpiä päähäsi. Olen ihmetellyt joskus miksi suomen kielen yhdyssanat ovat ihmisillä kovin vaikeita. Mistähän tämä ongelma kertoo? Iästä vai osaamattomuudesta?

Ihan vain tiedoksi keskustelijoille, että monet kirjailijat, siis kirjoittamisen ammattilaiset, ovat parhaimmillaan n.s. kypsässä iässä.

Lähteet:
Kirjallisuus ja tutkimukset

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2009 - 00:14

kohtuullista oikeakielisyyttaä tietysti olisi hyvä suosia, mutta tuo ikärasismi kyllä on ihan perusteetonta, ja turha nipotus asiasta ihan p:stä

---
Matvein kommenttiin : " Se on vähän eri asia jos on kusella tai jos on kusessa!"

toteaisin vaan että vanhemmiten se alkaa olla aika sama asia onko -lla -ssa , tulet asian aikanaan huomaamaan, ( ja niinhän Sanassakin sanotaan, vai oliko nyt sittenkin sananlaskussa, että "nuorena virtsa väännettävä, vanhemmiten se karkailee ihan itsestään" )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2009 - 00:30

jokaiselle tulee välillä virheitä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2009 - 08:51

Jos ei tee kirjoitustyötä ja kieliopillisesti oikein, taito ruostuu. Muistan kansakoulun ajoilta äidinkielen tunnit, osa oppilaista eivät ikinä oppineet suomea kunnolla eikä sitä myöten muitakaan kieliä.´myöhemmin. Kaikilla ei ole tarvettakaan siihen.
Murteita täällä harrastetaan ja niitä en kaikkea ymmärrä mutta ei se maailmaa kaada.
Selkotekstille annan siitä huolimatta arvoa.
Ikäkysymys tuo ei ole, päinvastoin nuoret eivät osaa kirjallista ilmaisua, sorry.

Lisätty: 04.11.2009 - 14:00

Sekavat tekstit jätän lukematta eli ne "siansaksamurteella" kirjoitetut. Syy: en ymmärrä niitä mutta päänsärkyä en niistä ota. Puhuttu kieli ja kirjoitettu kieli on eri asioita joka tapauksessa.

Lähteet:
omat kokemukset

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2009 - 11:20

Miksi tästä asiasta pitää taas kinata? Ihmisiähän tässä ollaan, hei?

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 04.11.2009 - 11:24

Mitä? eiväthän ne pelkät vanhemmat ole. Sitäpaitsi. mitäs väliä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2009 - 19:08

Mitä ihmeen väliä sillä on tällaisessa asiassa?Kirjoitat niin tai näin, kunhan kirjoitat.Näillä palstoilla ihmiset kuitenkin kirjoittavat kunnon tekstiä, verrattuna jollekin nuorten keskustelu"piiriin".Antaa kaikkien kukkien kukkia!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2009 - 12:01

Kas kun en osaa, en kykene. Kielioppi hakusessa. Näppäilyvirhe. Tässä näitä syitä pohdittavaksesi. En lähde kritisoimaan opettajiani, vaan lykkään tämän osaamattomuuteni ihan omille harteilleni. Mikäli katsot voivasi auttaa näissä äidinkielen ongelmissa tarpovia, voisit pitää äikkää niille, jotka sitä haluavat.

Minkä ikäinen itse olet, tullimies? Kuulut näyttävästi tähän vanhempaan kastiin, jota juuri ihmettelit. Mikä tekee ihmisestä vanhan? Miksi ihmisiä osoitellaan sormella ja sanan säilällä ikään vedoten? Miksi ihmisen täytyy arvostella ja kritisoida kanssaihmistä aiheuttaen näin mielipahaa?

Hienoa, että sait napsulaiset ottamaan kantaa ja vastaamaan kysymykseesi. Tarkemmin ajatellen, tuliko vastausta sittenkään kysymykseen…
Mitäpä, jos etsisimme ja huomioisimme kirjoituksia, kommentteja ja ihmisiä, jotka sulostuttavat päiväämme ja saavat meidät hymyilemään!

Niiralan tullimiehelle; Kuinka monta kieliopillista virhettä löydät tekstistäni? Montako näppäilyvirhettä sisältyy vastaukseeni?

Kirotellaan vihreiden kanasa ja lman.