Mitä mieltä olette ajokortista yli 80- vuotiailla. Isäni on 86 ja ajaa autoa (traktoria myös metsätöissä) Äitini, 80v uusi kortin.

Jos hoksottimet pelaa hyvin ei sukulaiset raaski ottaa korttia pois. Tärkeä kulkuväline kuitenkin maaseudulla missä linja-auto ei kulje. Keskikaupungille ei kyllä enään päästetä.Eikä halua ajaakaan. On tämä totta. Setä on vuotta vanhempi ja ajaa myös autolla jopa 80 km matkoja. Sunnuntaina isäni ajaa taas 50 km. Kaupungin laidalta haemme hänet.

Lisätty: 10.11.2009 - 12:33

Ahmat12 jos tosissasi kysyit: Kyllä isäni hakee vielä metsästä tukkipuita traktorilla yksikseen . Kesällä ajoi niittokonettakin ja varmaan talvella taas aurailee teitä autiolla kotitalollaan. Kävely on melkein hankalampaa kuin traktorilla ajo.

Avainsanat: ajokortti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.11.2009 - 19:50

Ei ole iästä kiinni vaan siitä, kuinka terävästi päänuppi toimii, kuulo ja näkö toimii. Isäni ajoi autoa vielä 90-vuotta täytettyään vain runsas pari viikkoa ennen kuolemaansa. Koskaan en hänen ajotavoissaan huomannut mitään iän tuomia virheitä. Oli kyllä oikea teräsvaari järjenjuoksultaan muutenkin.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.11.2009 - 18:34

Minusta tuntuu kyllä tuo kysymys että se ei ole totta. Lisäksi traktori on vaarallisempi kuin henkilöauto. En kyllä omalle äidilleni antaisi auton avaimia, hän lähestyy 80 vuotta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 18:38

kunnostahan se on kiinni, ja jos oma harkintakyky pelaa niin että osaa oikein arvioida mihin paikkoihin autollansa lähtee, niin mikäs siinä ...

(en tiedä onko Suomessa vastaavaa käytäntöä, mutta esimerkiksi Kanadassa maaseudulla papparaisille lopuksi myönnetään sellaisia rajoitetulla aluella liikkumiseen oikeuttavia ajolupia sitten loppuvuosiksi, esimerkiksi vain 30 mailia kotipihalta, että pääsevät käymään kaupoilla, bingossa ja kavereiden luonna pokeri-illoissa)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 19:05

Ei se ikä,vaan taito ja hoksottimet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 19:24

Tämänkin talon edellinen asukas lasetti fordillaan vielä 96 v ja ajettessa ei tarvinnut simälaseja.
Sitten liukastui pihalla ja katkaisi reisiluunsa. Eivät laskeneet enää sairalasta kotiin vaan köijäsvät palvelutaloon. Alta vuoden heitti "lusikan nurkkaan", kun kaikki ilot elämästä veivät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 19:48

jos ajavat oikeaa nopeutta niin mikäs siinä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 20:48

Yleensä sellaiset imiset ovat tavallaan tien tukkoina tiellä. ja ei ajatus liikenteessä leikkaa samoin kuitenkaan kuin nuoremmilla. Mutta minkäs teet kun jotku tykkää ajaa niin ei pakolla voi ajokorttia pois ottaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 21:07

Mikäs siinä jos on vielä hyväkuntoinen..ja valpas antaa mennä vaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.11.2009 - 21:54

Jos lanttu pelaa ja silmä ja on muutenkin terve niin miksei vanhempikin ihminen saisi ajella vielä siinä iässä. Tarkassa lääkärintarkastuksessahan he joutuvat käymään korttiaan uusiessaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2009 - 01:44

toisilla se toimintakyky säilyy pidempään kuin toisilla, ei tuohon kai mitään ehdottomia ikärajoja kannata pistää, sallittakoon niin kauan kuin ei ole vaaraksi itselleen ja muille tiellä liikkujille , eiku baanalle vaan (tosin siellä on paljon sellaistakin väkeä jolta pitäisi kerätä kortit pois heti)

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 04.11.2009 - 11:28

Minusta vanhemmiten pitäisi uusia ajokorttia niin saataisiin kitkettyä liikenteestä ne vanhemmat ihmiset mitkä eivät oikein tuota ajamista oikein "osaa eikä hallitse"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2009 - 14:13

Ikuisen nuoruuden metsästäjiä nuo yli 80 vee autoilijat. Mielestäni pitäisi olla tarkempi eikä antaa lääkärintodistusta kovin iäkkäille, ei niillä "hoksottimet" pelaa enää täydesti. Muissa sfääreissä liikkuva mummeli oli ajaa itseni ja parin muun henkilön kumoon pari viikkoa sitten. Ajoi päin punaista kotterollaan ja tyylisät jo näki ettei mummo tajunnut kaikkea. Onneksi huomattiin vaara ja tyydyttiin vain kauhistelemaan. Maaseudulla tietysti voivat ajella ihan hyvällä onnella kun mitään muuta liikennettä ei ole.
Maaseudulla on järjestetty yhteiskuljetuksia taajamiin, ei tietysti kaikissa kunnissa.
Poikkeuksia on paljon eli ne jotka ovat käyttäneet aivojaan monipuolisesti, säilyvät toimintakykyisinä pitempään.
Tutut lääkärit antavat terveystodistuken kun eivät sitä henno kieltää.

Lisätty: 05.11.2009 - 08:46

Traktorilla ajo metsätöissä kuulostaa vielä mahdottomammalta, jo ajatuksenakin. Onko totta?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2009 - 13:58

jos kortin saa uusittua niin varmasti on silloin kunnossa - ainakin sopii toivoa näin.
mutta tuon ikäisen ihmisen pitäisi nauttia kyydistä. on tosiasia että reaktiokyky on heikentynyt ja liikenteessä on kaikenmaailman hurjastelijoita.
myöskin erilaiset sairauskohtaukset ovat todennäköisempiä.
kunpa he tyytyisivät traktorihuristeluun ja lötköttäisivät takapenkillä matkasta nauttien ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.11.2009 - 12:07

Riippuu niin tapauksesta. Oma vuokraemäntäni on yli 80 ja hyvin pelaa hoksottimet ja reaktionopeuskin on todella hyvä; parempi kuin monella nuoremmalla. Hänen uskaltaa kyllä antaa ajaa.