Missä menee raja itse aiheutetusta sairaudesta?Ylitin tien väärään aikaan,jäin auton alle ja halvaannuin?

Tai kävelin liian liukkaasta kohtaa,kaaduin?Söin ruokia jossa paljon lisäaineita.....Jäi kalvamaan tuo eräs vastaus....

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.11.2009 - 16:30

tuutikki ja kissanainen - kyllä noissa itseaiheutetuissa sairauksissakin on hiukan väljyyttä. Tiedätte varmaan, että keuhkosyövän voi saada muullakin keinoilla kuin tupakkaa polttamalla ja maksansa voi posauttaa muutenkin kuin viinalla. Mikään sairaus ei ole yksistään jostain kiinni. Elämä ei ole niin mustavalkoista, ei koskaan. Siksi en osaa vastata Tertsin kysymykseen mutta vastasin silti.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.11.2009 - 15:06

Hyvä kysymys, mutta en osaa kattavaa antaa vastausta lyhyesti.

esim. Jos kävelet liikeenevaloissa suojatiellä päin punaista jäät auton alle, se on oma syy.
Ainakin jos jostakin on erikseen varoitettu ja kielletty ja silti tekee, ja käy vahinko, se on oma syy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 15:16

jos polttaa tupakkaa paljon vuosikymmnien ajan, aiheuttaa itse keuhkosyövän. Jos juo liian paljon alkoholia, aiheuttaa maksakirroosin. Jos herkuttelee liikaa eikä liiku, aiheuttaa liikalihavuuden ja siitä eiheutuvat nivel- ym. vaivat. Jos harrastaa suojaamatonta seksiä lähes tuntemattomien kanssa, hankkii tietoisesti itselleen sukupuolitaudin. Tässä muutama oikein kärjistetty esimerkki eli ketään en halua tietoisesti tällä loukata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.11.2009 - 15:41

En minä ymmärrä tuota itseaihetettua sairautta myöskään. En ole kuullut vielä toistaiseksi, ettei itseaiheutettu sairaus oikeuttaisi eläkkeelle pääsyyn. Päin vastoin. Helpommin pääsevät kuin muulla tavalla sairastuneet. Tuutikin100 kanssa olen samoilla linjoilla tuosta itse aiheutetusta. Mitä holtittomammin elää, sitä enemmän on itse aiheutettuja sairauksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 15:54

yksi tapa vetää rajaa on tarkastella teon tahallisuutta,
onko sairaus/vamma hankittu tieten tahtoen (tarkoituksena sairastua/vammautua) tai
jättämällä noudattamatta selviä neuvoja, jotka olisivat estäneet sairauden/vamman syntymisen

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.11.2009 - 16:06

Jos tahallaan työntää kätensä vaikkapa hiomakoneeseen, sirkkeliin ym. vastaavaan niin ne ovat itseaiheuttettuja tapaturmia. Tupakoitsija, alkoholisti, narkkari ym. aiheuttavat itse sairautensa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 17:01

Se Turun puoli on sellainen Suomesta. Työkaverinikin oli sitä surullisen kuuluisaa Myllysiltaa rakentamassa ja jäi poliisin ajaman siviiliauton yliajamaksi ja vielä suojatiellä eikä ollut valo-ohjattu risteys. Ainoa mikä oli, oli palaamassa työpäivän jälkeen A-kaupasta majapaikkaansa olutkassin kera. Reissuhommissa nääs.
Meni jalat ja lonkka siihen kuntoon etteivät meinanneet luusepät miestä saada aikaan niistä palasista. Oli pitkälti yli vuoden poissa kuvioista ja huonosti käveli lopun elämäänsä. Vielä hän oli muutamalla muullakin sillalla, kuten Kaitaisten sillalla asiantuntijana.
No on ollut jo jonkin aikaa kivuttomassa tilassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 18:10

Itseä ei kannata syyllistää,ei tuo parannusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 18:32

Entäs toissa viikolla,kun toissa viikolla Meilahti HUS kieltäytyi laihdutusleikkaamasta riskipotilasta(superylipainoinen);marssi potilas Turkuun yksityislääkärin leikattavaksi ja epäonnistuneen leikkauksen jälkihoidosta jättilasku kunnille?Onko se ihan reilua,eikö yksityispotilaan jälkiseuranta,jälkihoito ja leikkauskomplikaatioiden hoito kuulu privaattisektorille,jos siellä on käynyt.
Muuten olen Tuutikki100 kanssa tismalleen samaa mieltä=ne kärjistetyt esimerkit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2009 - 09:24

Elämäntapasairaudet ovat itseaiheutettuja, mieti itse mitä ne ovat. Lyhyesti ei voi vastata , on niin erilaisia tapauksia.
Tienylittäjä esim. päin punaisia valoja aiheuttaa tilanteen ja vaaraa myös toiselle. Oikeus ratkaisee kuka oli syyllinen. Ylilihavuudesta aiheutuu erilaisia sairauksia ja tuo Turku-Meilahti-tapaus on yksi huippuesimerkki. Huumeiden käyttäjät aiheuttavat isoja kustannuksia yhteiskunnalle ja se on pois muusta terveydenhuollosta. Tupakanpoltto ja alkoholin jatkuva käyttö suurina määrinä sairastuttaa ihmisiä.