Onko sanonta "Puhtaus on puoli ruokaa"

ps. lainaus tämän päivän hesarista.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.11.2009 - 13:13

Ei mulla ainaskaan pidä paikkansa,meillä on töissä kissankokoisin kirjaimin ohjeita ja kehotuksia/käskyjä pestä kädet huolella ja desinfiointiainetta käyttää ennen ruokailua yms,mutta mun kohdalla ei kyllä pidä paikkansa,syön tasatarkkaan yhtä paljon kuin ennen ylenmääräistä(tarpeellista kylläkin)käsienpesua.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.11.2009 - 13:14

KYllä, se on sanonta.

Vai mitä haluat kysyä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.11.2009 - 13:47

Sanonta se on, mutta tuntuu että kysymyksesi on jotenkin vajaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.11.2009 - 13:52

Olen tuon kuullut, mutta en osaa selittää mitä se tarkoittaa sillä en todellakaan tiedä sitä itsekään. Puhtaus puoliruokaa?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 13:53

Tuo vanha sanonta kelpaa aika moneen asiaan. Puhtaus=siisteys parantaa elämänlaatua, on miellyttävämpi elää ja olla kun on puhdasta. Puhumattakaan nyt sikaflunssa-ajasta. Käytän käsidesiä, meillä on töissä käsidesipisteitä kiitettävän paljon. Aina olen pessyt kädet ennen ruokalua mutta nyt on vielä se desi lisänä.
Kysymys on ehkä hieman ylimalkainen mutta siihenhän voi vapaasti vastata mielleyhtymiensä mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 17:28

senverran iskevä vanha sanonta, että on päässyt käyttöön monessakin yhteydessä ja merkityksessä

tavallisimmin yhdistetään kuitenkin hygieniaan, niin elintarvikkeiden kuin niiden käsittelynkin yhteydessä, niistä muistilista:

Hygieniavinkkejä

* Aloita ruuanvalmistus aina käsien pesusta.
* Älä valmista ruokaa muille sairaana.
* Pidä keittiö, leikkuulaudat ja välineet puhtaina.
* Vältä bakteerien levittämistä raaoista elintarvikkeista kypsiin.
* Pese kasvikset huolellisesti ennen käyttöä.
* Tarjoile ruoka heti tai jäähdytä nopeasti.
* Kuumenna uudelleen lämmitettävä ruoka huolellisesti.
* Säilytä helposti pilaantuvat elintarvikkeet kylmässä.

Lähteet:
suomenkuvalehti.fi/jutut/ter...oli-ruokaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.11.2009 - 18:50

sitä terveyskasvattajien propagandaa,
ei väitettä ilman totuuden siementä,
jäänyt elämään myös vertauskuvallisessa merkityksessä,