Onko lamasta huolimatta joululahjoihin rahaa laittaa paljon?Minusta tuntuu et vaikuttas kun kallista kaikki.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.11.2009 - 11:46

Meillä ei ole senenempää oman kuin avomiehenikään perheissä ollut enää vuosiin tapana antaa aikuisille lahjoja. Silloinkin kun vielä anoimme aikuisille sukulaisille lahjoja ne olivat enimmäkseen itsetehtyjä, tavaroita, kortteja, ruokia jne. joissa tärkeintä oli antamisen ja saamisen ilo. Lapsille annamme edelleenkin lahjoja, mutta nekään eivät ole koskaan hintavia. Niissäkin on pääasiana antamisen ja saamisen ilo, eikä suinkaan se rahasumma mitä lahjoihin on mennyt .En siis kuluta lahjoihin rutkasti rahaa tänäkään jouluna vaikka lama ei ole vielä pakoittanutkaan säästöihin jouluostoksilla.

Kysyjän kommentti

Kiitos parhaasta vastauksesta sinulle.samoin meilläkin on tehty jo monta vuotta aikuisten kesken ,mutta lapsille vaan ostetaan lahjat.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.11.2009 - 09:59

Lienee jokaisella vähän eri juttu. Itse en juuri lahjo tänä vuonna. Pieniä muistoja voi antaa vuoden mittaan ja minulle tulevakin joulu on vain ansiotyötä ja kotityötä. Olen väsynyt kaikkeen hulinaan. Harras haaveeni olisi päästä jouluksi pois jonnekin missä voisin vain levätä, liikkua ja istua valmiiseen pöytään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.11.2009 - 10:01

Toivon että joululahjat jätetään tänä jouluna ostamatta. Ihminen luo yhä enemmän oma-kuvaansa ainoastaan sillä, mitä hän ostaa. Tämä nakertaa yhteiskuntaa tavalla, jonka seurauksista näemme toistaiseksi vain jäävuoren huipun. Lisäksi kulutus tuottaa jätemääriä, jota maapallomme ei yksinkertaisesti kestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 10:21

Jälkikasvulle on tapana antaa rahalahja ja jotain tarpeellista käytännöllistä jota he tarvitsevat mutta eivät tule itse ostaneeksi. Liinavaatteita, astioita yms. Makeiset saajan mielen mukaan. Lapsenlapset vaativat että kaikkien pitää saada paketti. Muille lähisukulaisille olen valmistanut lahjat itse, ainakin osaksi. Ei muistamiseen aina tarvitse paljoa rahaa laittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 10:43

Vanhemmiten on joulun merkitys muuttunut ja krääsän ostaminen jäänyt.Pieni rahalahja opiskelevalle tyttärelle riittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 10:46

Emme enää osta lahjoja paitsi pojalleni ostan jotain uuteenkotiin.Aikaisempina vuosina olen neulonut muutamat sukat ystävilleni,nytkin on yhdet työn alla.Kulutus juhlaa emme vietä,vaan hiljennymme jouluna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.11.2009 - 11:14

En osta joululahjoja enkä saa. Siitä lahjonnan hullutuksesta olen päässyt eroon. Rahan puute on tehnyt helppoa elämäntavan muuttumiselle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 12:16

Meidän perheellä on ollu tapana se että kun ikää tulee 18 vuotta, ei tule enää lahjoja. Tänä jouluna itse en pysty lahjoja ostaan edes omille lapsille, saati kummilapsille jne... On ollu lomautus jaksoja ihan liikaa että on menny raha-asiat aivan miinuksen puolelle. On onneksi lasten kummit jotka tuovat edes ne yhdet. Ei mene pikkusilla joulu aivan pilalle. =(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 12:38

Pokani perheelle annamme lahjana Joulurahan. Itse emme halua mitään lahjaa.
Joulunaika on jo sinällään ihmiselle suurempi lahja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 03.11.2009 - 13:30

En ostele joululahjoja kauheammin

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.11.2009 - 13:36

Ostan joululahjoja pitkin vuotta, ei tule kerralla suuri menoerä eikä kiire niiden hankkimisessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 13:52

Jos joku joululahja on ihmisille supertärkeä juttu, niin ei kylläi hyvin mene.
Onni ei ole tavarasta kiinni.

Itse kun olen erilaiset raidat omaava tiikeri, niin annoin yhdelle kaverille 'marraslahjan' Hän oli sopivasti yllättynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 18:22

Aina pientä löytyy

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 19:56

kyllä mä aion jotain ostaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.11.2009 - 11:16

Vaikka olisikin,en laittais niihin paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.11.2009 - 12:18

Ei ole sen enempää laittaa kuin muinakaan vuosina. Ostan vain vähän ja satsaan enemmän yhdessäoloon ja tunnelmaan lasten kanssa. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2009 - 23:00

ei se ole mitenkään lamasta kiinni, ollaan ihan muuten sovittu lahjattomasta joulusta, ja sellaista jo monia vuosia pidettykin