Pitäisikö Suomessakin sallia reseptivapaiden lääkkeiden myynti ruokakaupoissa?

Ruotsissa saa myydä reseptivapaita lääkkeitä nyt myös apteekkien ulkopuolella.
Marraskuun alusta lähtien esimerkiksi ruokakaupoille, kioskeille ja huoltoasemille on myönnetty lupa myydä valtaosaa reseptivapaista lääkkeistä.

www.iltasanomat.fi/uutiset/u...id=1748178

Avainsanat: lääkkeet myynti apteekki

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.11.2009 - 12:37

just tuosta sanoi miehelleni , et ois hyvä jos jokin mieto särkylääke ois kaupanhyllyllä, täällä kun tuo apteekikin on niin rajalisesti auki ...voishan niitä myydä kaupasta , kuin tupakoitakin jostain automaatista tai kassan seläntakaa ...

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.11.2009 - 09:10

Mielestäni lääkkeet pysykööt apteekissa,sieltä saa myös asiantuntia neuvoja mitä ei varmasti ruokakaupasta saa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 09:19

Se nyt riippuu vähä lääkkeistä mitä voisi laittaa yleiseen myyntiin. Varovaisia pitäisi päättäjien olla. minun mielestä jotkut luontaistuottee voisi sopia ruokakaupan hyllyille. Huoltoasemille voisi myöntää esim. matkavaivoihin lääkettä. Toisaalta onhan apteekissakin sellaisi tuotteita joita ei
siellä välttämättä yksinoikeudella sulata, esim. jotkut ihovoiteet esim. paarman puremiin jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.11.2009 - 09:32

Tavallisimmat särkylääkkeet voisivat olla kauppojen hyllyillä. Tietenkin siinä pitäisi silloin olla myös kontrolli ettei alaikäisille näitä myytäisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 09:48

Tuntuu että apteekissa on parempi paikka lääkkeille. Koska siellä on osaava ja koututettu henkilö niitä antamaan ihmisille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 10:32

Lääkkeet on hyvä olla apteekissa. Siellä ammattihenkilökunta katsoo ettei esim. särkylääkkeitä myydä liian paljoa yhdellä kertaa. Kauppiaalla saattaa taas olla vain myynti mielessä.
Kyllä aikoineen, tosin aika kauan sitten, on joitain lääkkeitä saanut myydä luvan saaneessa vähittäiskaupassa, muistan että S-ryhmän kaupassa oli yskänlääkettä ja aspiriinintapaisia särkytabletteja myynnissä (maaseudulla). Kun huumeet tulivat kuvioihin, asia muuttui.
Eli "hulluimman" mukaan tuossakin täytyy elää ja sitä kautta kontrolloida.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 10:34

Apteekki parempi koska on ihan yleisiä esim.särkylääkkeitä joita ei saisi tietyn sairauden vuoksi ottaa.Itse en saa käyttää reseptivapaata buranaakaan.Apteekissa tietävät mutta kauppias ei kerkeä tervesasioihin paneutumaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.11.2009 - 11:07

Apteekki ehdottomasti on parempi paikka lääkkeiden myyntiin. Kaikenlaisia hörhöjä liikkuu joka paikassa. Ostaisivat kaikki särkylääkkeet kerralla jos ruokakaupat niitä myisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 11:45

Reseptivapaita lääkkeitä myydään jo nyt joissakin harvaan asuttujen seutujen ruokakaupoissa ns. Lääkekaapista. Esim. meillä on apteekkiin 200 km, mutta asetosalisyylit, ibuprofeenit ja yskänlääkkeet saa ajamalla etelään 40 km tai pohjoiseen 58 km.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 12:07

Hoitoalalla työskentelevänä voin vastata kysymykseesi vain sanomalla ei. Reseptivapaita lääkkeitä ei tulisi myydä jokaisessa ruokakaupassa vaan ainoastaan apteekeissa ja niissä kaupoissa joilla on lupa myydä lääkkeitä ns. lääkekaapista . Näistä paikoista lääkeitä ei voi ostaa liikakäyttömääriä joko siksi että lääkkeet ovat lukon takana tai muuten todella hyvän vartioinnin alaisina. "Avoin", kaikkille ruokakaupoille sallittu reseptivapaiden lääkkeiden myynti, lisäisi niiden liikakäyttöä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 03.11.2009 - 13:31

No, tavallaanhan hyvä idea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 18:40

Ei todellakaan !!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2009 - 23:16

ei isommissa taajamissa ole mitään tarvetta, apteekeja löytyy ihan kohtuullisin välein, haja-asutusalueilla juttu on vähän toinen ja käytäntökin voisi olla joustavampi