Millä voi korvata leivonnassa leivinjauheen?

Jos huomaa et leivinjauhe on loppu, eikä kauppaan enää pääse ja on jo aloittanut leipomisen, mitä voisi käyttää leivinjauheen sijasta?

Avainsanat: leivinjauhe leivonta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.07.2008 - 20:28

Soodalla. Soodan ja leivinjauheenkin mittaamisessa on oltava tarkkana. Varsinkin, jos soodaa laittaa liikaa, sen maku voi todella tulla läpi leivonnaisessa. Teelusikallinen ohjeessa tarkoittaa tasapäistä, ei kukkupäistä lusikallista.
Leivinjauheen käyttömäärä leivonnaisissa on 1 tl/2 dl jauhoja, soodan käyttömäärä puoli tl / 2 dl jauhoja.

2 tl leivinjauhetta vastaa yhtä tl soodaa. Tällä suhteella voit vaihtaa soodan leivinjauheeseen, mutta ei toisinpäin. Esimerkiksi jos ohjeessasi on vaikka 1 tl soodaa, voit sen asemesta käyttää 2 tl
leivinjauheen korvikkeet leivinjauhetta. Ruokasoodaa käytetään yleisimmin taikinoihin, jossa on jotakin hapanta ainetta esim. piimää, siirappia, kermaviiliä tai hedelmämehua. Myös sooda lisätään taikinaan jauhoihin sekoitettuna.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.07.2008 - 20:29

Ruokasoodaa, mutta varovaisemmin , jos laitat liikaa se voi maistua

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2008 - 15:42

Soodalla. Kannattaa harjoitella ensin ;D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2008 - 20:27

Ruokasoodaa. Ja mä käytään joskus perunajauhojakin.