Voiko ajokortittomalle myydä autonsa?

Onko myyjällä riskinsä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.11.2009 - 11:26

Maalaisjärjellä ja naisen logiikalla ajatellen en ole myyjänä vastuussa onko jollain ajokorttia vai ei. Kerran on kohdalle sattunut tilanne(entisessä elämässä fiksailtiin ja myytiin autoja, muutamia) että eräältä pojalta kyselimme ajolupaa. Pitkä tarina sinällään, mutta autoa emme hänelle myyneet.

Lähteet:
oma kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.11.2009 - 11:52

en usko että myyjällä olisi vastuu siitä onko ostajalla korttia vai ei. on mullakin auto muttei korttia.
jos ostaja on epäilyttävä ei hänelle tarvitse myydä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 11:53

voi myydä, autonhan voi omistaa ajamatta sillä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 12:01

Auton voi omistaa kukatahansa,jopa kortiton.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 12:35

Tyttäreni hankki auton tuossa justiin
Tammikuussa 2010 saa kortin
kun ikää tulee tarpeeksi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 12:36

Vaikka molemmat; siis sekä myyjä, että ostaja voivat olla "ajokortittomia".

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.11.2009 - 13:07

Totta kai voi. Paljonhan esim. autoliikkeissä tehdyissä osamaksusopimuksissa lapsi saattaa olla omistaja ja vanhempi haltija.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 13:37

Kannattaa kuitenkin varmistaa, että ostaja on selvinpäin, ettei myyjä syyllisty ajoneuvon luovuttamiseen juopuneelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 16:57

on niitä autoja ihan sylivauvojenkin nimissä, laillista sekin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 17:10

Totta kai voi ostaa...mitä kortti siihen vaikuttaa..voi sitten hankkia kuskin itselleen..ja menoksi..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 17:41

Ei kukaan luovuta silloin jos otaja on lyönyt rahat tiskiin ja saanut auton omistukseensa.
Eiköhän se omistaja ole sitten vastuussa missä kunnossa kuski on joka sillä lähtee.

Tulkinnan varainen juttu jos tehdään osamaksusopimus ja omistusoikeus jaa myyjälle.
Tosin "hyvä haltija" joutuu auton vakuutuksetkin maksamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 17:47

Itse olen myynyt joskus vuosia sitten autoni elokuussa pojalle, joka sai ajokortin vasta joskus syys-lokakuulla. Paperit autosta tehtiin pojan nimiin,mutta rahat siitä minulle maksoi pojan isä. Ja isä oli tietysti myös se, jonka auton ajoi minun parkkiruudusta heidän omaan pihaansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 18:43

Voi myydä,mutta vakuutuksen ottamiseen täytyy olla täysi ikäinen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 19:47

Minulla oli aikoinaan auto, vakuutus nimissäni omistajana eikä vielä ollut ajjokorttia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2009 - 20:12

Itse myin auton kaverin 17-vuotiaalle pojalle joka oli autokoulussa. Vakuutuskin siirrettiin vakuutusyhtiössä pojan nimelle. Siis kyllä voi ja ihan laillisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.11.2009 - 12:33

Tottahan toki voi. Omistaminen ei ole sama kuin ajaminen. :)