Taajaman yleisnopeusrajoitus

Inssi tulossa! Onko tämä rajoitus siis 40 vai 50?!

Elikkä jos lähden tästä ajamaan enkä näe rajoitusta niin kuinka lujaa sitten ajan :S?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.11.2009 - 21:21

Se on mitä kullekkin taajamalle on erikseen säädetty, alla pari kappaletta suunnitteluohjeista:

_

Taajaman nopeusrajoitusjärjestelmä muodostuu yleisestä 50 km/h-rajoituksesta,
rajoitusarvoltaan yleisrajoitusta alemmista nopeusrajoitusalueista sekä
yksittäisistä muista nopeusrajoituksista. Korkein taajamissa käytettävä rajoitus
on 60 km/h.

Kullekin tiejaksolle sopivan nopeusrajoituksen määrittämisessä otetaan huomioon
myös tiejakson tiejärjestelyt ja turvallisuusolosuhteet. Yleisimmin sopiva
rajoitus taajamissa on 30-40 km/h. Nopeusrajoitusarvoa harkittaessa painotetaan
kevyen liikenteen ja autoliikenteen verkkojen risteämiskohtien turvallisuutta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.11.2009 - 21:42

Kyllä vielä silloin kun minä inssin ajoin niin aina kun näki taajama-merkin oli nopeusrajoitus 50 km/h ellei muuta ollut merkein osoitettu. Ja pitäähän kaikki liikennemerkit nähdäkin kun auton ratissa istuu eli ellei ennen taajama-merkkiä ole nopeusrajoitusmerkkiä niin aja 50 km/h.

Lähteet:
oma tieto ja edelleen käytössä

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.11.2009 - 23:25

Eiköhän se neljäkymmentä ole niissä paikoissa missä on asutusta. Jos epäilet sitten kun olet korttisi saanut, niin aja sellaisissa epävarmoissa tapauksissa mieluummin hieman hiljempaa kuin liian kovaa. Meidän kylän pojat eivät tiedä sitä ja ajavat reilua 40:ä hyvin usein tästä ohi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2009 - 23:37

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2009 - 23:40

Taajamataulu ilmoittaa 50 km/h ja jos et ole sitä nähnyt niin varminta on ajaa 45 km/h niin et ainakaan reputa ylinopeuden takia, tai ei ainaskaan ennen reputtanut!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 00:19

Taajamanopeus on periaateessa 50 mutta katu tai aluekohtaiseti voi olla 40.käyppas etukäteen tarkistelemassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 02:17

Se kirkonkylätaulu on 50 km/h, jos on alempi tai ylempi täytyy olla liikennemerkillä osoitettu.

Lisätty: 02.11.2009 - 18:22

Tuo Helsinkikin on sakkorysä. Esim Hämeentiellä on asfaltissa lukemia vähän välia 30, 40, 50 jne ota siitä selvää kun täytyy muuta liikennettäkin serata.

Koetan pysyä poissa koko kylästä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 07:44

Kyllä se taajamamerkki tarkoittaa 50 km/h.... Jäipä huomaamatta koko merkki, lompakon huomasinkin sitten laihtuneen vähän yli 400 EURolla....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 10:09

meillä täällä on 40 rajoitus mutta sitä ei monikaan noudat. pitäs varmaan poliiisille ilmoittaa et kävis välillä kurkkaamassa mitä vauhtia täällä ajetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2009 - 20:27

Kotikadulla se on 30 km/h mutta todellinen keskinopeus lienee lähempänä 80 km/h.