Haluatko maksaa lisää maataloustukea?

Kallista kotimaista

Avainsanat: sikana

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 21.07.2008 - 19:56

en tod.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.07.2008 - 20:31

kyllä, jos sillä saadaan tuotetua enempi lähiruokaa ja puhtaanpaa ruokaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2008 - 22:56

Ei ole meidän päätettävissämme, miten verorahoja käytetään. Ja kyllä mielelläni haluaisin tähän asiaan budjetoidun rahan menevän sen viljelyllä elantonsa tienaaville. Maataloustuki ei ole itsestään selvyys, vaan sitäkin pitää monien mutkien ja byrokratiasolmujen kautta anoa ja ansaita.

Voihan sitä aina miettiä, onko järkeä käyttää hirveää määrää sähköä ja muita resursseja, jotta saadaan esim. suomalaista kurkkua keskitalvella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2008 - 18:25

Esim. jos haluamme tuoretta kotimaista kurkkua, tms. talvella, on päivänselvää, että se maksaa paljon, mutta taas toisaalta matka näillä tuotteilla Suomen viljelijöiltä kuluttajille säästää luontoa, ilmastonmuutoket jne. sillä tavoin, ettei tarvitse polttaa esim. lentokoneessa sitä kerosiinia niin paljon vain saadakseen meille suomalaisille tuoretta kurkkua(ei-kotimaista, sekin vielä!) Mielelläni maksan maataloustukea, jos se olisi vallassani, enemmän, jotta saisin suomalaista ruokaa päytääni. Nythän näköjään on EU:n myötä (vaikken politiikkaa seuraakaan) pyritty siihen, että suht kaikki maatalous- yms. pyritään karsimaan Suomesta (tyyliin, että onhan mulla pelto, mutta jos siinä jotain kasvaa, niin tänä vuonna pitää hävittää koko sato eikä myydä meille suomalaisille! jne. koska muuten tulee kovat "rapsut")
Ts. omavaraisuus pyritään hävittämään täältä Suomesta (pidetäänkö meitä tyhminä?, siihen näyttää olevan ilmeinen pyrkimys) ja kohta olemmekin näissä ruoka-asioissa muiden maiden armoilla, herätys.. Mielestäni omavaraisuus Suomessa takaisi varmat tulot kaikkille ao. sekä riippumattomuuden muiden maiden taloudesta/satokadoista, jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.07.2008 - 06:38

Tietysti, jos rahat menevät nimenomaan Suomen maatalousyrittäjille eikä EU:lle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2008 - 15:45

kyllä!!!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
uma
Vastattu: 26.07.2008 - 22:46

Tietysti tämä vaikuttaa yksisilmäiseltä, mutta hyvinhän nuo viljelijät näyttävät pärjäävän. Ja saavat tukea varmasti aivan riittävästi. Tietysti tuen määrä riippuu monista asioista, tilakoosta ym. Aina tukien saapuessa tilille alkaa näkyä viljelijöillä mm uusia maastureita ym. Että mielestäni turhaa valittaa kuinka huonosti menee. Kuinkahan ennen pärjättiin omillaan? Se on varmaankin tämä politiikka joka sotkee kaiken. Mielestäni on aivan oikein , että näitä tukien saajia ja määriä on alettu julkistamaan. Joskin se asiaa tuntemattomissa, kuten minuakin, ehkä harmittaa ja aiheuttaa sitä perisuomalaista kateutta. Koska, voisihan sitä tukea muutakin pienyritteliäisyyttä. Itse olen yrittäjä ja ikinä en ole saanut minkäänlaista tukea latiakaa. Omilla jos ei pärjää, on lopetettava. Miksi se maatalous on sitten niin kullanarvoista, että jos ei omillaan pärjää sitä tuetaan. Eikä tuo ruoka näytä yhtään halvemmalta vaikka eu;ssa ollaan ja m.taloutta tuetaan. Ja: sinne eu:hun maksetaan kyllä roimasti enemmän mitä sieltä saa niitä tukia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2008 - 23:17

Tuskinpa niitä kukaan haluaisi maksaa (vaikka ihan ymmärrettäviäkin perusteita löytyy). Näin asiantuntemattomalla katupoikajärjellä ajatellen koko tukiaisjärjestelmä vaan on niin byrokraattinen ja kankea, että pikkasen arveluttaa onko kohteet aina oikeita ja mihinkä ne panokset viimekädessä haaskaantuvat