Kaupat ensi vuonna läåi vuoden auki mitä mieltä olette?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.11.2009 - 23:07

En ole koskaan kannattanut tai toivonut sunnuntaiaukioloaikoja.Eipäs ole kovin montaa vuotta sitten,kun kaupanalan liitto kannatti työntekijöilleen vapaita sunnuntaita,mutta onkin nyt toinen sävel kellossa,ei muuta kuin duunia vuorotta.Hyvin harvoin käyn ostoksilla sunnuntaisin,korkeintaan lähikaupassa jonkun unohtuneen hakemassa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.11.2009 - 19:23

Minusta sunnuntait pitäisi pyhittää lepopäiviksi. Ehtii ne rahat tuhlata arkipäivinäkin. Sääliksi käy niitä kaupan työntekijöitä ja varsinkin pienempiä yrittäjiä, joilla ei sitten ole varsinaista vapaapäivää ollenkaan. Asialla on tietysti monta puolta. Isommat kauppapaikat vaativat pienemmiltä vuokralaisiltaan aukioloa joka päivä, eikä kaikilla ole varaa palkata työntekijöitä jotta itse voisi pitää vapaata. Nimimerkillä läheltä seurannut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2009 - 19:42

kun ei heilauta omia työaikoja, eikä vaikuta menemisiini/tulemisiini, niin eipä tuo juuri hetkauta käytännön tasolla, ilmankin olisi hyvin tullut toimeen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2009 - 21:30

jää entistäkin vähemmälle tuo etukäteissuunnittelu kauppareissuilla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2009 - 21:47

Minusta on erittäin hyvä, että sunnuntait ovat myös kauppapäiviä. Etenkin lapsiperheille ne antavat kivan joustovaran kun ei aina tarvitse pyhittää koko lauantaita kauppareissuun. Ruuhkienkin uskon pienenevän kun ostokset voi tehdä kahtena vapaanapäivänä. Ja kyllä sen pyhittämispäivän voi sijoittaa kukin mihin päivään haluaan, ei sen sunnuntai tarvitse olla. Ja kyllä etenkin nuoret ovat innokkaita sunnuntaitöiden tekijöitä ja mielestäni kaupoilla on kyllä varaa maksaa niitä pyhälisiä ilman suurempia hinnankorotuksia. Eli kaiken kaikkiaan hyvä asia!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.11.2009 - 23:13

Toisaalta se on hyvä. Ihmisillä on silloin enemmän aikaa kierrellä rauhassa ostoksilla ja varmasti lisää myyntiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 02.11.2009 - 03:18

olen hyvin mielissäni

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 11:01

Erittäin hyvä asia. Ainakin suurissa asutuskeskuksiaa on oivallinen juttu (vaikuttaa ruuhkiin ja kassajonoihin) ja onhan se eurooppalainen juttu eli ollaan oltu takapajulassa tuossa(kin) suhteessa.
Ei tuon myötä suinkaan siirrytä 7-päiväiseen työviikkoon. Sillä on myös työllistävä vaikutus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 17:58

Hyvä vaan, jos ovat sunnuntaisin avoinna. Se paitsi helpottaa tavallisen kuluttajan elämää myös tarjoaa paljon työpaikkoja opiskelijoille. Pienille perheyrityksille, joissa kauppaa pidetään auki lähes tai kokonaan perheen omin voimin, tämä on varmasti huonompi juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.11.2009 - 12:44

Ainahan meillä on kaupat auki läpi vuoden. Ainakin pikkukaupat ja ABC:lla. Minusta se on ihan ok, ettei tarvitse stressata kaupankäymisellä vaan voi mennä kun itselle sopii.

Mitä tulee sunnuntain pyhittämisestä lepopäiväksi, sitä ei kukaan estä. Itse pidän lepopäivää lauantaisin ja se sopii minulle loistavasti. :)