Asut Tampereella vai Turussa? Rovaniemellä vai Oulussa? Miksi joissain paikkakunnan nimissä on -ssa/-ssä ja joissain -lla/-llä?

Lisätty: 31.10.2009 - 17:30

Joopa joo, näinhän me ollaan totuttu sanomaan, mutta mihin tämä koko asia perustuu? Miksi joilla paikkakunnilla asutaan siellä sisällä ja joillain päällä?

Lisätty: 01.11.2009 - 08:31

Kiitos vastauksista. Jääköön se perimmäinen syy mysteeriksi. Paikannimien taivutukseen johtanut linkki oli hyvä juttu, kiitos Vähäviisas. Tällaista olen etsinytkin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 31.10.2009 - 13:17

Juuri noin kuten jumppis mainitsi. Hän elää varkaudessa ei varkaudella. Siksi nuo päätteet että ne muuttaa sanan käsitysmuotoa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.10.2009 - 13:06

Käviskö kielenpäälle esim Lahdella?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2009 - 15:55

Ei muuten ole heinäveteläisiäkään

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2009 - 16:30

Tampereessa?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2009 - 18:17

Lappeenrannassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2009 - 19:53

Minä en ainakaan asu Kalajoessa, se on varma.
Veikkaampa että joessa olisi aika vilpoista ja kosteaa asustella...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2009 - 00:13

Mikä se perimmäinen syy lieneekään, mutta oikeinkirjoitus ohjeet ainakin löytyy :

Kotimaisten kielten tutkimuskeskus / Kuntien nimet ja niiden taivutus

www.kotus.fi/index.phtml?s=461

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 13:02

Helsinki...Helsingillä, Turku... Turulla eli ainakin oma "kielikorvani" sanoo miten sana taipuu.
Nuo olivat siis väärin taivutettuja.