Voiko Kiinassa syödä mitä vain?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.07.2008 - 15:32

Syöminen on olellinen osa kiinalaista kulttuuria.

Lautaseltasi voit löytää ”normaalien” ruokalajien lisäksi mm. ”merihirviöitä” , rottaa, kissaa, kokonaisia sammakoita, hummereita, äyriäisiä, halkaistuja hanhen päitä, kanan varpaita...

Olin Pekingissä keväällä 2007, eikä aina kyllä tiennyt söikö Mustia vai Pörriä.

Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi.

Kiinalaisessa ruokakulttuurissa on erilainen ruokaohjelma erilaisia ihmisiä varten. Jos sinä olet usein vihainen, riitaisa tai liian malttamaton ihminen, sinun tarvitsee syödä enemmän kasviksia ja matalakalorista ruokaa, vähän maustetta, vähän lihaa ja vähän hapanta. Älä syö paistettua tai käristettyä ruokaa.
Jos olet päättämätön asioissa, pitää syödä vähän makeata, vähän suolaa, vähän kasviksia, vähän maitotuotteita, enempi lihaa ja mausteita mukana.
Vihaisen ihmisen pitää syödä enemmän kasviksia (yin-ravintoa), koska hänen sisäinen yang on liian vahva, vastaavasti jos yin on liian korkea, pitää syödä enemmän yang-ravintoa ja tämä tasapainottaa tilannetta.

Lisätty: 21.07.2008 - 15:39

kiinaseura.lasipalatsi.fi/ti...uri01.html

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.07.2008 - 16:15

En söisi ihan kaikkea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2008 - 16:45

joo-o...anna mennä vaan jos vatsa kestää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2008 - 17:26

Eteläisimmän Kiinan ruoat ovat tosi tulisia suomalaisen makuun, kiinalainen ruokakulttuurihan on maailmankuulu, joten ei tarvitse pelätä. Voi syödä kaikkea ihan rauhassa ja nauttia ruuasta.
Kisuleita eikä koiria näy ruokalistoilla, tosin on erinlaisia "ruokakulttuureihin" suuntautuneita ravintoloita esim. yksi eksoottisimmista on varmasti ravintola, jossa ruokalistalla on ainoastaan eri eläimien peniksiä ja nämä ovat tosi kalliita ruokapaikkoja (keitä suomalaista nyt sinne saiskaan?). Löytyy myös länsimaiseen makuunkaikkia hesburkereista donaldseihin jne. ; etsivä löytää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2008 - 20:39

Kyllähän syödä voi, mutta terve järki mukaan. Jos et syö esimerkiksi punaista lihaa kotona, ei sitä ole mitään järkeä ruveta Kiinassakaan syömään.

Kiinan ruokatarjonnan suurin ero lienee monipuolisuudessa. Yleisesti syödään ja tarjolla on ‘melkein mitä vaan’. Kaskun mukaan kaikista nelijalkaisista, pöytää lukuun ottamatta, voi valmistaa herkulliseksi ateriaksi. Eksoottisimmat itse maistamani erikoisuudet olivat friteeratut skorpionit (tosi rapakoita ja makoisia) ja inkiväärietikassa marinoidut ankanräpylät (herkkuannos jäi vähän kesken).

Maku harvoin tökkii, ulkonäkö useamminkin. Joillekin voi myös tulla pieniä eettisiä ongelmia meille tuttujen lemmikkieläinten kanssa (koira, kissa jne.) mutta eihän niitä ole pakko syödä, vaihtoehtoja löytyy aina. Ennakkoluulot käärmeiden, rottien, sammakoiden jne. suhteen kannattaa unohtaa. Asiantuntemuksella valmistettuina niistä kaikista saa tosi herkullisia aterioita.

Salaatteja, vihanneksia ja juureksia on tarjolla sen tuhatta sorttia, jotkut vähän oudon makuisia mutta yleensä tosi hyviä (tuoreita) ja yleisin tapa kypsentää on höyrystäminen. Samaa menetelmää käytetään aika usein myös kalalle joka ainakin minusta takaa tosi hyvän lopputuloksen melkein aina.

Itse olen syönyt ‘aidosti kiinalaista’ Kiinassa noin viitisenkymmentä ateriaa saamatta kertaakaan edes vatsanpuruja (kaikki ei välttämättä ole ollut herkullista, mutta aivan ilmeisesti mikään ei myöskään myrkyllistä)

Toivotellen rohkeutta kokeilla ja hyvää ruokahalua

Lähteet:
omia kokemuksia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2008 - 15:48

suosittelen maistamaan uusia ruokalajeja, mutta vatsa voi mennä sekaisin vääränlaisesta ruoasta...