Muistavatko kaikki napsulaiset, että ensi lauantaina, 31.10.2009 on pyhäpäivä?

Lisätty: 29.10.2009 - 22:07

Pyhäinpäivähän se on tietysti, mutta tarkoitin vain sitä että k.o. lauantai ei ole ns. "arkipäivä", vaan useimmat kaupat eivät ole auki jne.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.10.2009 - 21:47

... ja mm. näin siitä onkirjoitettu (kun vähän selasin nettiä) ...

Pyhäinpäivä, vanhemmalta nimeltään pyhäinmiestenpäivä on kirkollinen juhlapyhä.

Pyhäinpäivä on sulautuma kahdesta juhlasta, kaikkien pyhien päivästä 1.11. (Festum omnium sanctorum) ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivästä 2.11. (Commemoratio omnium fidelium defunctorum.) Siten muistelun kohteena ovat sekä kaikki kristikunnan marttyyrit että muut uskossa Kristukseen kuolleet

Vanhoista ajoista on Suomessa vietetty syksyllä sadonkorjuun päättymisen jälkeen kekriä. Koska se ajankohdaltaan sattui lähelle kristillistä pyhäinpäivää, se on myöhempinä aikoina usein samastettukin pyhäinpäivän kanssa, josta kansanomaisesti onkin käytetty myös nimitystä kekri.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.10.2009 - 20:50

Kyllä muistan,silloin viedään kynttilöitä haudoille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.10.2009 - 21:01

Kyllä. Meilläpäin sanotaan pyhäinpäivä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.10.2009 - 21:16

Kaikki ei varmaan muista, mutta kun muutaman kerran vielä muistutetaan niin ehkä sitten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.10.2009 - 21:16

Kiitos että muistutit. Pitää tosiaankin muistaa se myös kaupassa huomenna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.10.2009 - 21:33

Kalenterissa lukee Pyhäinpäivä,olikos takavuosina PyhäinMiestenPäivä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.10.2009 - 21:55

Kyllä muistetaan ainakin meillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.10.2009 - 21:55

"Köyrinä" loppui piioilta ja rengeiltä ennen pesti ja sitten oli pestuumarkkinat joissa toivottavati saivat uuden isännän kortteerin.
Nämä pappien höpinät ovat Valperin nimittämiä pyhiä.

(Kaatuneitten juhlapyhä on sitten minullekin, Kaadoin muutaman kerran rallissa pelini.)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.10.2009 - 21:57

Mielessä on ollut tämän viikon ajan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.10.2009 - 22:04

Kyllä muistan,silloin viedään kynttilöitä haudoille. Niin (Pyhäinpäivä). Napsulaiset
ovat hyvinkin tarkkoja kun sille päälle sattuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.10.2009 - 22:38

kuulin tänään siitä.. mut ainut miten vaikuttaa muhun, on se että kaupat kiinni

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 30.10.2009 - 01:35

En muista varmaankaan vaikka nyt muistutetaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2009 - 09:55

Jos haluat kunnioittaa kuolleita omaisia , tuttuja , voi sen kynttilän viedä muulloinkin sinne haudalle kuin 30.10.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2009 - 11:50

Kyllä muistan ja seuraan kohta televisiosta jalkapallon suomen cupin finaalit. Ensin naisten (Honka - HJK) ja sitten miesten (Tampere U - Turun Inter). Kello 18.30 tulisi vielä kotoista sm-liigaa KalPa - Pelicans ja jos mahdollista pyöräilen pikku pakkasessa keskustaan vielä seuraamaan sen. Joten pyhäpäivästä ja kauppojen kiinniolosta ei ole mitään haittaa. Sitä paitsi onhan noin abc-asemat ja vastaavat lähes joka päivä auki ja aika moni jopa 24h.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 11:09

Tottakait. ongelmaa tuotti vain toisessa maassa olo, siellä oli Pyhäinpäivä vasta sunnuntaina. Kirkossa sytytettiin kynttilät lauantaina eli meidän tavan mukaan.