Miten voit mahdollisesti välttää onnettomuustilanteet

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.07.2008 - 21:53

Ihmiset vaikuttavat liikenneturvallisuuteen omalla liikennekäyttäytymisellään.

Vakavimmat onnettomuudet autoilijoille sattuvat taajamien ulkopuolella. Kohtaamis- ja suistumisonnettomuudet aiheuttavat kolme neljäsosaa kuolemista henkilöautossa.

Ajonopeus vaikuttaa muun muassa havainnointiin, ajoneuvon hallintaan ja ennen muuta pysähtymismahdollisuuteen.

Huomioon tulee ottaa mm. tien kunto, sää, keli, näkyvyys sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

Nopeutta valittaessa on huomioitava mm. oma ajotaito, oma ajokki, liikenneolot sekä ajoneuvo- ja tiekohtaiset nopeusrajoitukset.

Turvavyön käyttö pelastaisi kuolemalta noin 60 ihmistä vuodessa. Lisäksi turvaöiden ja -istuimien käyttö lieventää onnettomuuksien seurauksia ja estää henkilövahinkoja onnettomuuksien sattuessa.

Väsynyt tai päihtynyt kuljettaja voi tehdä havainnointi- tai arviointivirheitä, jotka lisäävät riskiä joutua onnettomuuteen.

Talvikelillä ajaminen on vaativaa.
Talvikelin riskejä ei oteta tosissaan. Liukkaalla kelillä jarrutusmatkat pitenevät huomattavasti. Lumisella tiellä tarvitset pysähtymiseen 80 km/h nopeudesta lähes 30 m pitemmän matkan ja aikaa kuluu lähes kolme sekuntia enemmän kuin kesäkelillä. Hyvilläkään talvirenkailla pitävyyttä ei saada kesäiseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.07.2008 - 12:02

Uskon,että onnettomuus tulee,jos se on tullakseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2008 - 16:55

ottamalla aivot mukaan narikasta, kun lähtee liikenteeseen....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2008 - 19:37

Vaikka kuinka tuntisi itsensä vastuuntuntoiseksi ja ns. hyväksi ajajaksi (jos liikenteestä kysymys?), niin aina olisi pidettävä kaikki tuntosarvet/huomiokyky jne. avoinna, koska mahdollisesti ne muut liikkeellä olijat (joku heistä) eivät olekaan niin skarppeja, auto toimii huonosti, keli, kunto/terveys/humala tms. jne. Muissa tilanteissa onnettomuuksia voi välttää varautumalla ns. kaikkeen mahdolliseen (tosin ylivarovainenkaan ei kannata olla). tarkistaa, et ovet lukos, levyt poissa päältä, pesu/tiskikone sammutettu, käyttöohjeiden lukeminen, yms. eikä toimia mututuntumalla , näitä esimerkkejähän riittäis, vaikka kuinka.(mullehan ei koskaan käy mitenkään; ja taas kävi) huh ja huh...