Kesäaika on laajalti käytetty järjestelmä virallisen paikallisen ajan siirtämiseksi eteenpäin, yleensä yhden tunnin verran kevät- ja kesäkuukausiksi. Mitä mieltä napsulaiset olette tuosta "systeemistä", puolesta vai vastaan?

Lisätty: 28.10.2009 - 15:05

Tarkoitus oli vain kysyä onko mitään järkeä siirrellä kellonaikoja 2 kertaa vuodessa?Kansainvälisiä tutkimustuloksia on sekä kesäajan käytön puolesta että sitä vastaan.Kysymyksestä tuli kylläkin turhan pitkä, mutta halusin kerralla selvittää mistä "kesäajasta" puhun. En siis tarkoittanut vuodenaikaa....;=))

Lisätty: 28.10.2009 - 15:49

Yhdysvalloissa kesäaikaan siirtyminen tapahtuu usein eri aikaan kuin Euroopassa.
Kesäaikaan siirtymistä ei käytetä lainkaan esimerkiksi Kiinassa, Intiassa eikä Islannissa. Lisäksi useissa maissa kuten Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Australiassa osavaltiot ja provinssit voivat itsenäisesti päättää, käyttävätkö ne kesäaikaa.

Avainsanat: kesäaika dst

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.10.2009 - 14:48

Minusta on älytöntä siirrellä aikaa edestakaisin,eli olen sitä vastaan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.10.2009 - 14:23

Kysymyksesi on jäänyt kesken?
Arvaan saadaan illasta kesällä kutuaikaa enemmän!

Sinä aikana kun vastausta sorvasin, olit tädentänyt!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.10.2009 - 14:48

Kysymys on kehnosti laadittu. Mihin tähtäät tuolla?
Ei mitään väliä siirrytäänkö kesäaikaan vai ei, selviän siitä ilman romahdusta. Ihan hyvä että nyt talvella on aamusta valoisampaa, silloinhan lähdetään liikkeelle, illasta ei niin väliä. Tuo on yksi positiivinen pointti asiassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.10.2009 - 15:22

Tästä nyt ollaan aika tasaseen puolesta ja vastaan. Onko sittenkin paree olla muun Euroopan kanssa samassa ajassa. Silloin kun tää keksittiin olin kovasti vastaan, mutta nyt siihen on tottunut. Onpahan valoisaa aikaa enemmän työskennellä. Viikonloppuna hämmästelin töissä miten erilaisia me ihmiset olemme, sillä joihinkin vanhuksiin oli vaikuttanut varsin voimakkaasti tämä kellojen siirtely. Muutama mummeli oli aivan puhki väsyksissä aamukierron aikana, kun olivat valvoneet koko yön ja vahdanneet kellojaan, että jotain outoa tapahtuu...vähän naureskeltiin yhdessä, kun huomattiin valtakunnan olevan tolpillaan ja pihapiirissä ei näkynyt sankkaa sumua kummempaa. Eräs mummukka oli valvonut muuten vaan...selitti yörytminsä menneen sekaisin ja juuri kuulin, että vasta viime yönä oli saanut nukutuksi kunnolla. Niin, että lienee toisille hyvä systeemi, mutta ei välttämättä kaikille ja useammalta vie muutaman päivän aikaa totutella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.10.2009 - 15:25

Ei kai se meidän Suomesta johdu lainkaan. Enkä eurooppalainen systeemi on painostamaan jotenkin että kelloajat ovat suurin piirtein samoja eri maissa. Luulen että tämä ajanmuuttelu on liike-elämästä lähtöisin, ei sillä tavan kansalaiseen ole mitään merkitystä vaikka sitä on toitotettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.10.2009 - 15:42

Kyllä koko EU-alue siirtyy normaaliaikaan,paitsi eivät merentakaiset alueet(Ranskan mmssa)jotta kansainväliset kulkuyhteydet toimivat samanaikaisesti.
Mä olen myös ihan sopeutunut,ei iso vaiva veivaamisessa...ihan sama loppujen lopuksi.
www.savonsanomat.fi/uutiset/...aan/495783

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.10.2009 - 16:10

Myös koko lailla sama mullekin, mutta mielestäni on vähän turhaa kellojen veivausta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.10.2009 - 18:23

Kyllä tuosta kysymyksestä jo ilman selitystäkin saa selville mitä haet, vaikka siitä huomautuksia saitkin. Kaikkeen tottuu sanoi eräskin eläin. Eipä tuo isoja ongelmia pitäisi tuottaa kenellekään jos kaksi kertaa, siis vain kaksi, kelloja siirretään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.10.2009 - 18:27

Ei vaikuta elämääni missään muodossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.10.2009 - 18:39

kaikella on puolensa, henkilökohtaisesti ei paljoa hetkauta, mutta se on hyvä että koko EU:ssa yhtenäinen käytäntö tässä asiassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.10.2009 - 19:56

Sinällään ihan sama, mutta turha on turhaa. On sitä eletty ennekin veivaamisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.10.2009 - 01:21

On hyvää aivojumppaa yrittää muistella, missä kaikissa laitteissa on kello joka täytyy siirtää oikeaan aikaan.
Kädessä sellaista ei ole, mutta esim. kameroissa on ja niitä ei hevin muista kääntää, ellei juuri kuvaa.
Aikaerorasituksesta en tunnin takia kärsi, joten olkoon näin.