Mariaana,sun jatkokertomuksessa mainittiin juoma;cariola.Mitä se on?Pasteis de belem löytyi,mutta juoma?Kiinnostaa!!

en.wikipedia.org/wiki/Pastel_de_nata
Samantyylisiä leivonnaisia,keksejä ympäri Eurooppaa,esim.Toscanassa omansa,
nautitaan vino santon (erittäin makea viini)kanssa,Bordeauxin seudulla
Macarones ehkä kuohuvan seurana.Espanjassa(Katalonia) oli myös omansa,
mutten muista nyt nimeä.

Lisätty: 27.10.2009 - 22:25

Sitähän se Ida,kiitos,nymmä olen ihan nolo,kysyin ennenkuin tutkin eikus hutkin...

Lisätty: 28.10.2009 - 13:44

Aha Mariaana,enpäs ole kuullut ikuna cariolasta,mutta en paljon muustakaan.Tuli mieleen
samalla espanjalaiset makeat leivonnaiset,churrot,joita nauttivat työmatkalla pikakahvin kanssa
pikakahvilassa seisten...kun on kiire.Niitähän Serranon perhekin saa toisinaan pussillisen ja riemu suuri.

Avainsanat: pasteis de belem cariola

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.10.2009 - 08:23

Ei ole rommista kysymys vaan cariola on haudutettua kahvia jossa on puolet vettä ja puolet kahvia. Jos joku napsulaisista tykkää maitokahvista niin tilataanpa heille galao latte, vahvaa kahvia kuumalla maidolla.
Vuonna 1502 valmistui Hieronymuksen luostari joka sitten suljettiin v. 1820, jolloin yksi sen varjelluimmista salaisuuksista siirtyi tuntemattoman henkilön välityksellä maallikoille eräseen kahvilaan Antiga Confeitariaan.Se on yhä Lissabonin ainoa paikka jossa saa nunnien kehittämän ja salaisuudeksi jääneen reseptin mukaan valmistettuja leivonnaisia, pasteis de Belem. Taikina tehdään salaisessa leipomossa ja se tuodaan kahvilaan leipureille vain paistettavaksi. niitä me siis syömme paikan päällä lämpiminä kanelin ja tomusokerin kanssa....tällä meidän mielikuvitusmatkallamme.

Kysyjän kommentti

OK,niitähän se cariolat;kiva kun kerroit,pitääs maistaa yksi,kun jonain päivänä oikeasti eksyn Lissaboniin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 27.10.2009 - 21:59

Jos minä mitään tiedän, niin olettaisin että kysymyksessä olisi ollut Carioca-rommi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.10.2009 - 12:35

no kiitokset mariaana , en ois tuotakaan tiennyt , mut jos sit mul tilaisit sen maitokahvin kiitoksia ... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.10.2009 - 17:34

tuon selityksen jälkeen luokittelisin cariolan 'turhien juomien kategoriaan' vaikken ole edes maistanut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.10.2009 - 21:41

jassoo.. cariola. Ihan uusi tuttavuus, maistuu kielellä ainakin nimensä puolesta ihan kivalta.