Miten pääsee eroon leasing sopimuksesta, ilman sakkoja? Force-major ja kuoleman tapaus ei ole kysymyksessä? Onko muita syitä?

Kysymyksessä on Automaan leasing sopimus. Aika on 5 vuotta, josta on käytetty yksi ja neljä siis jäljellä. Kokemuksiasi asiasta?

Lisätty: 25.10.2009 - 11:05

Kysymyksessä on eräs kaverini, jonka elämän tilanne on muuttunut ja ei tarvitse enää kahta autoa. Pyysin häntä käymään Automaassa neuvottelemassa asiasta, mutta he eivät suostu edes keskustelemaan asiasta. Ainut keino on tottakai tuo raha, mutta korvaukset ovat myös suhteettoman suuret. Eli kokemukseni asiasta on:- älä ota leasingia, jos et tiedä elämän tilannettasi varmasti 5 vuodeksi eteenpäin.

Lisätty: 25.10.2009 - 11:11

Leasing sopimus:

5. Ostajan sopimuksenvastainen toiminta

Jos kuluttajaostaja ilman lakiin perustuvaa syytä purkaa sopimuksen ennen kuin ajoneuvo on luovutettu hänen hallintaansa tai jos myyjä sopimusehtojen 4. kohdan mukaisesti vapautuu sitoumuksesta, myyjä saa periä vahingonkorvauksena kymmenen (10) prosenttia sopimuksen mukaisesta ajoneuvon käteishinnasta, kun käteishinta on enintään 4200 euroa. Tämän ylimenevästä kauppahinnan osasta vahingonkorvaus on kolme (3) prosenttia.
Kuluttajakaupassa vahingonkorvausta voidaan kuitenkin sovitella, jos sopimuksen purkaminen johtuu maksuvaikeuksista, joihin ostaja on joutunut sairauden, työttömyyden tai muun erityisen seikan vuoksi pääasiassa omatta syyttään. Ostajan on esitettävä selvitys suoritusesteestä. Muussa kuin kuluttajakaupassa edellä mainittu vahingonkorvaus on kymmenen (10) prosenttia sopimuksen mukaisesta ajoneuvon käteishinnasta.

Sopimuksen mukaan neuvottelu pitäisi olla mahdollista, mutta leasingin myöntäjä ei siihen suostu. Siis kuluttajavalituslautakunnan suosituksen mukaan seuraava prosessi olisi käräjäoikeus?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.10.2009 - 09:48

Vuorasimme "tuotantokoneen" vuosi sitten.Taisi olla kolmen vuoden sopimus. Jouduimme lopettamaan toiminimen, mutta vuokrasopimusta ei voi irtisanoa! Vaativat meiltä vielä kahden vuoden vuokrat. Vaikka vuokrasopimuksessa sanotaan: jos vuokra myöhästyy, vuokranantajalla on oikeus purkaa sopimus. Mutta ei siis velvollisuutta. Löysimme uuden vuokralaisenkin, mutta vuokranantaja ei hyväksy sitä. Nyt sitten maksamme tyhjästä. Ei koneelle ole käyttöä ja joudumme vuokraamaan tilankin koneen säilytykselle. Tosi jäykkää.

Lisätty: 25.10.2009 - 09:49

Sorry, ei ihan vastaus kysymykseesi

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.10.2009 - 02:22

rahalla hoituu kaikki, jos et sopimusehdoista löydä valmiiksi sopivaa kohtaa, ota yhteys Automaahan ja käy neuvottelemaan, kaikista asioista voidaan sopia , näin sanoivat opettajat koulussa, näin olen itse opettanut ja näin ovat käytännön kokemukemukset pettaneet

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.10.2009 - 10:59

Täytyis ajatella ennen tollaisten sopimusten tekoa.
Niin mutta firmojen täytyy imagoaan kiilloittaa peniksen jatkeilla.

Olen ikäni ajanut vanhoilla toisten hylkäämillä romuilla, ei tuollaisia murheita.

Jykylänkin kiersin 10 vuotta vanhalla itse kunnostmallani pelillä. Ei nuo kiiltokuvapoikien tehdastekoiset olleet paljon hätäisempiä.