Onko olemassa mitään sääntöä kuinka kauan aikaisemmin pitää ilmoittaa väliaikaisesta sähkön katkaisusta?

Meillä naapurissa rakennetaan taloa ja äsken kävi siellä toimiva sähkömies sanomassa, että sähköt katkeaa sitten kohta 15-30 minuutiksi ainakin. Ilmoituksesta sähköt katkesivat 5 min päästä. Täällä istutaan "pimeässä".

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 23.10.2009 - 10:12

Jaa, en tiedä onko sääntöä, mutta aika vaikeaa on etukäteen tietää milloin ne jollakin rakennustyömaalla katkaistaan, riippuu niin monesta asiasta. Mutta olisihan se kohteliasta rakennuttajan edustajan ilmoittaa vaikka heti aamusta että sähkökatko tulee n. aikana.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.10.2009 - 10:48

Ei täällä kukaan ilmoittale mitään. Sattaa yks kaks olla pois useita minuutteja.
Onneksi opin asettamaan automaattitallennuken 10 min välein ettei paljon tärkeää häviä töistäni. No se oli ennen, nyt ei ole nämä "napsut" tärkeitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2009 - 11:47

Onhan jumppis,Napsu on törkeistä tärkein,mulla automaattitallentaa 0,30 sek.välein ettEI MITÄÄN häviä megabittiatmosfääriin.Onneksi teillä akku toimaa ja tietsika antaa ihanaa tiedon valoa.
Ai niin,tietääkseni ei ole mitään ns.säännöstä ilmoittamisvelvollisuudesta,mutta toivottavasti ei kestä ikuisuutta,ettei pakasteet sula ja tule vesivahinkoja suuria ainakaan.Joviaalia tietysti ilmoittaa hyvissä ajoin katkaisusta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2009 - 12:57

Jos on jostain hätätapauksesta kyse, silloinhan ei edes voi ilmoittaa päiviä aiemmin. Suunnitellusta katkaisusta ilmoitetaan ykeensä viimeistään edellisenä päivänä. Ei meillä kyllä muistini mukaan koskaan edes ole sähköjä katkaistu, sen sijaan veden tulo katkaistaan määräajaksi silloin tällöin kun tehdään remontteja, on ollut putkivuoto tms.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2009 - 18:07

Tekniset viat ja onnettomuudet tulee aina etukäteen ilmoittamatta, sen sijaan huolto ja korjaustöistä aiheutuvat katkot 'maan tavan' mukaan ilmoitetaan riittävän ajoissa että pimentoon jäävät kerkiävät asiaan varautua. Kiinteitä aikarajoja tuskin missään on määritelty, yleinen tapa on varoittaa vuorokautta aikaisemmin.

Tiedän että noissa 'remonttireiskoissa' löytyy paljon niitä maailmanomistajia, joden asenne on : "minä rappaan ja roiskeet on teidän murheenne" , eli tekevät omaa homaansa ja piut paut välittävät siitä häiritseekö se joitain muuta. Törkeissä tapauksissa näihin kyllä löytyy vaikka viranomaisapua jos muu ei auta.