Neuvostoliittolaiset käänsivät aikoinaan kait jonkin joen virtaussuunnan. Muistaako kukaan joen nimeä?

Avainsanat: joki virtaussuunta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.10.2009 - 15:17

Taisi olla paljonkin jokia kyseessä. Wikin mukaan ajatus jokien virtaussuuntien kääntämisestä oli lähtöisin jo tsaristiselta Venäjältä 1830-luvulta. Sittemmin Stalin asetti 1930-luvulla Neuvostoliiton Tiedeakatemian selvittämään asiaa. Erityisesti oltiin kiinnostuneina Pechora ja Dvina-jokien virtaussuunnan kääntämisestä. 1960-luvun lopulla suunnitelmat koskivat jokia: Pechora, Kama, Tobol, Ishim, Irtysh, and Ob. Tarkoituksena oli lisätä maanviljelyksen kasteluvettä ja nostattaa Aral-järven ja Kaspian meren pintaa. Suunnitelmat saivat paljon kritiikkiä osakseen, mm. vaikutuksia paikalliseen ilmastoon pelättiin. Vähän konkretiaa saavutettiin, mutta asia saattaa viritä uudelleen.

Lähteet:
en.wikipedia.org/wiki/Northe...r_reversal

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.10.2009 - 14:31

Maahanmuuttovirta? Vai oliko se Maastamuuttovirta?
;=))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.10.2009 - 14:38

Araljärveen vettä tuotti, nyt on suolamaata, kuivunut ja suuntaus vaihtunut

Lisätty: 22.10.2009 - 14:43

Neuvostoliitto suoritti kansan ja väen voimalla paljon jokien siirtoja, kuten Kiina tekee nyt patouttamalla Jangtse joen, jomka ympäristö vaikutuksia ei edes tiedetä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.10.2009 - 19:12

Nykyisin käännyttävät rajalta suomalaisia ja ennen meitä kapitalistiaatetta, sukkahousun myyjiä ja muita puolueen kantaan nähden sopimattomia ihmisiä ja ideologioita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.10.2009 - 22:26

Venäjällä on herätelty uudestaan Neuvostoaikaista hanketta kääntää Siperian suurten jokien virtaussuunta etelään viljantuotannon tarpeisiin. Valtiot pyrkivät turvaamaan kansalliset etunsa valtavista globaaleista vaikutuksista huolimatta.
Sellaista " jumalaa" ei sielläkään ole eikä tule joka saisi joet virtaamaan vastamäkeen?