Muistatteko vielä koulu ajalta kun kouluun vietiin eväät mukana ja ruoka liina?Minulla oli vanhassa yskänlääkepullossa maitoa.

Lisätty: 21.10.2009 - 10:22

Joo ymmärrän sen jos minua nuoremmat eivät sitä muista. koska heidän aikanaan on jo varmaan ollut tuo kouluruokailu. Ala luokalla koulussa minulla oli ainakin vielä niin et tuotiin eväät. olen syntynyt 1958 vuonna.

Avainsanat: muistatko vielä koulu ajalta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.10.2009 - 12:57

Hyvin muistan. Voileivät ja maitoa pullossa sekä itse tehty ruokaliina kuuluivat sen ajan kansakoulun ruokatuntiin. Meillä tytöillä piti olla mekon päällä esiliina ainakin alemmilla luokilla.

Kysyjän kommentti

Kiitos parhaasta vastauksesta sinulle. Sinä olet samoissa muistoissa kun minäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.10.2009 - 10:17

ei olllut minun aikanani, joten en voi muistaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2009 - 10:38

kun minä aloitin koulunkäynnin 1951 ainakin Helsingin kansakouluissa oli jo järjestetty kouluruokailu, sen sijaan oppikoulun neljä ensimmäistä luokkaa kävin omilla eväillä ja sinne järjestyi kouluruokailu vasta 1959 (vuosi riippui paljolti koulusta)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2009 - 10:49

Juuri ja juuri muistan. Oli koulunkäynnin alkumetrejä silloin. Pian tuli kouluruokailu ja oli varmaan jo silloin mutta sai vain pääruoan. Silloin oli tapana syödä ruoan kanssa myös leipää ja tietysti maitoa. Ne piti viedä kotoa mukanaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2009 - 11:58

olen sinua 2v vanhempi , mutta asunut aina kaupungissa missä on kouluissa ollut omat keittolat ... et eväitä ei ole kouluun pitänyt viedä, mut ruokalappu tehtiin käsityötunnilla sen muistan oikein hyvin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.10.2009 - 13:09

Olen mennyt kouluun 1953 ja meillä oli jo silloin kouluruokailu. Omia eväitä ei ole koskaan tarvinnut viedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2009 - 13:31

Ruoka oli kyllä koulusta,mutta leipä piti viedä kotoa,jos sitä halusi.Mitään ruokalappua en muista olleen,mutta esiliinat piti tytöillä olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 21.10.2009 - 13:52

Eipä ollut minun aikanani ollenkaan tuo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2009 - 17:21

muistan:) vaikka tarjottiin jokin puurolounas, leivät piti olla itsellä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2009 - 18:53

Ruoka oli koulun puolesta. Se syötiin sellaisista peltikupeista. Maito ja leipä piti viedä itse. Jokaisella piti olla käsipyyhe johon kädet kuivattiin kun pestiin ennen ruokailua. Koulumatkaa oli yli kuusi km ja oli kiva jos jäi vielä eväitä kotimatkallekin. Paistettu kananmuna kotitekoisen ruisleivän päällä oli minun eväslemppari. Maito oli lasipullossa joka tietty meni joskus rikki repussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2009 - 19:36

Kouluruokailun 60-vuotisjuhlan kunniaksi vuonna 2008 poimittiin kouluruokailun vuosikymmeniltä tarinoita; valittuja paloja, muistoja menneiltä ajoilta. Jokainen kouluruokailun ystävä haastettiin kertomaan oma, kouluruokailuun liittyvä tarinansa eri vuosikymmeniltä.

Kävin koulua jo ennen tuota-aikaa. Niin kauan kuin muistan on ollut omaat eväät repussa pidemmiillä matkoilla ja otan vieläkin ne mukaan. Isä kyllä opetti että ota poika rahhoo evvääks se on kevyttä kantoo. Mutta eipä antant rahoo, sen hankkiminen piti itse opetella ja vielä huonolla menestysellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2009 - 20:54

-60 -vulla syntyneenä minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta paljon olen juttuja kuullut mm. särkyneistä maitopulloista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2009 - 22:26

Kylläpä muistan.silloin kyläkouluun ruokala tuli ja saimme kaalikeittoa ja joskus ruispuuroa mutta kyllä se eväsaikakin on muistissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.10.2009 - 06:23

Ekaluokasta lähtien kunta tarjosi ruuan. Käsityötunnilla tehtiin vaaleansinisestä vohvelikankaasta ruokaliina. Söimme luokissa. Yläasteella olikin sitten ruokala, jossa ruokailimme.

Eräs tuttavani näytti vuosilta 1945 - 1950 jonkun aikoja sitten lakkautetun kansakoulun keittolan päiväkirjaa ja siinä oli merkinnät tarjottavasta ruuasta. Oli ohra-, kaura- ruis- ym puuroja. Samat olivat myös velleinä ja lisäksi aika usein tarjottiin maitoperunaa. Tuohon aikaan suuri helpotus monilapsisille perheille, kun lasten osalta säästyi yksi ruokailu kotona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.10.2009 - 21:23

Minun aikanani Helsingissä oli jo ilmainen kouluruokailu. Syötiin ruispuolukkapuuroa, hernekeittoa, pinaattikeittoa ja lihakeittoa. Varmaan jotain muutakin, mutta en muista. Kouluruokailu oli välttämätön paha koulussa, ei ollut yleensä nälkä, joten söin nopeasti ja pääsin välitunnille. Pinaattikeiton kanssa tarjottiin nakki. Silloin opin pitämään makkarasta. Jonkun keiton kanssa oli sulatejuustokolmio. Kaikki eivät tykänneet siitä, ja heittivät sen roskikseen. Minä kävin niitä sieltä joskus keräämässä itselleni.