Mixi turussa kysytään KUI?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.10.2009 - 21:42

Onhan se hauska sana, kui ni ?Miksi jotkut kysyvät ketä tai paljon ? Vähänks välii, puhekielen ilmaisut ovat puhumisen rikkautta, kaikki eivät osaa kysyä mitään. Ei edes täällä Napsussa !

Kysyjän kommentti

Näin se on! Ps.otan pienet sen kunniaksi....soon meinaa syysloma ny...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.10.2009 - 16:37

Viimeksi 15.10 kysyin turkulaisten MitäMissäMilloin-kirjasta,joka on-kui kui kui,hiukan pahoitin turunsuuntalaisten mieltä,edelleen pahoillani elikkä se on murre-juttuja,samoin kuin lappilaisten h:n lisääminen sanoihin tms.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.10.2009 - 16:49

no mitä vikaa??

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.10.2009 - 17:12

Ei kai kukaan nyt pahoita mieltää murrejuttujen takia. Pitäisikö minunkin laskea naaman happamuusastetta sen takia että laulussa mollataan Mäntsälää?
Mutta fiksujahan ne turkulaiset on. Miksi tuhlata äänivarojaan ja aikaansa koko sanan lausumiseen, kun vähemmälläkin pärjää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.10.2009 - 17:22

Siksi, kun se kuuluu heidän murteeseensa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.10.2009 - 17:54

Tetrsi vaan näytti miten tämä toimii ja kysymys tuli"hatusta" ;O

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 20.10.2009 - 18:51

en tiedä mutta niin miekin kysyn. Kui.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.10.2009 - 19:27

No milt se nu kuulostais, jos turkulaise sanosiva MITEN? Ei se sovi meijä murttesse sitt yhtä. Mee sanota esimerkiks semmone kysymys ku "Miten sinä voit? sanota tääll Turuss päi kuis sää voit. kattoka me olla kovi yhristelema sanoi. Seuraava sanan konsonatti liitetä erellise sana vokaalisse niin ett sen erellise sana konsonantti jää kokonas pois. Semmossi mee olla!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.10.2009 - 22:19

kui se ny sua kiinostaa?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2009 - 00:52

tiedonnälkä se on turkulaisillakin rajaton

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2009 - 01:18

Kyll määki Turuus kysyn kui.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2009 - 08:12

Turkulaisilla on se Turuntauti joka pitää kiireisenä, ettei sanoja ehdi sanoa loppuun saakka.
Kyl mar mää ki,Tehokkuuta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2009 - 09:39

et ainakaan minun mielt ol pahottan, itse en ole niin herkkä hipiäine ja turkuvitsitkin ovat ihan hauskoja , kuin on myöskin savolais, tamperailai ym...et kui si simmottos joku ot ittees ...et siit oikke suuttus ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2009 - 10:41

Ei siinä mitään vikaa ole minusta se on mukavan kuuloista kun murretta vielä puhutaan. Itse en osaa ihmeemmin murteita puhua vaikka isäni oli karjalasta ja äitini pohjanmaalta.ei miulla ole kuin joitain sanoja mitä voi joskus puheissa tulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2009 - 20:15

Tosi mukava murresana.