Pitääkö porkkanat kuoria ennen kuin niitä voi syödä?

Kämppikseni aikoo syödä kuorimattoman porkkanan ja olemme hieman huolissamme ystävien kanssa.

Avainsanat: porkkana kuorimaveitsi juustohöylä kuoret ruokamyrkytys apua jänis porkkanamaa puutarhaporkkana kuorimatonporkkana kuorittuporkkana

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.10.2009 - 22:14

turha huoli, pesu riitää , ainakin kotimaisissa porkkanoissa

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.10.2009 - 22:17

Pitää kuoria.

Lähteet:
www.evira.fi/portal/fi/evira...o/?bid=506

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.10.2009 - 22:29

no kyllä mä ainakin kuorisin

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.10.2009 - 22:29

Miksi ne pitäisi kuoria jos on pessyt ne ensin hyvin. Siitä vaan popsimaan puhtaita porkkanoita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.10.2009 - 22:52

Minä kuorin jo maunkin takia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.10.2009 - 23:45

En varmaan kuori omia viljelemiäni porkkanoita,sama perunoiden kanssa,en kuorinut,kaikki on syöty.Enkä desinfioi kuorimaveitsiä,enkä juustohöylääkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.10.2009 - 23:47

Ei niitä ole mikään pakko kuoria, ainakaan uusia porkkanoita. Peseminen riittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.10.2009 - 01:11

Ennen nostettiin potkkana maasta ja pyyhittiin sillä varrella liiat mullat pois. Ei näin sulsyllä nostokauden aikaan ole välttamätöstä kuoris pesu riittää ja makeaa elämää.myöhemmin korin kyllä kun kuori paksunee.

Lähteet:
Elän vieläkin. kokemus >40v

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.10.2009 - 04:13

Ei tarvitse jos hyvin pesee.Mutta paremman makuinen kyllä on kun sen kuorii.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.10.2009 - 07:39

Oman maan porkkanoille riittää vielä oikein hyvä pesu, mutta itse kyllä kuorin kaikki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.10.2009 - 09:45

Ei kai niitä porkkanoita ole pakko kuoria, huolellinen pesu riittänee. Itse kylläkin kuorin porkkanat ja nykyisin myös omenatkin. Sikäli olen outo tyyppi, että vastaavasti kuorineen keitetyt perunat syön kuorineen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.10.2009 - 09:48

Jos omasta maasta ottaa porkkanoita niin minun mielestä pesu riittää ei tarvi kuoria. Kaupan porkkanoissa onkin sit kuori jo paksumpi et,kannattaa ne kuoria.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 20.10.2009 - 10:59

en minä aina kuori

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2009 - 01:31

Ei porkkanoita tarvitse kuoria.Senkus vaan syöt ne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2009 - 21:43

Tosi multaisen yksilön kyllä kuorisin, aina se multa ei lähde kokonaan pesemällä pois. Tuskin se kaveri siihen kuitenkaan tukehtuu joten älkää olko liian huolissanne...