kun poikasena tein kolttosia ja jäin kiinni sanottiin,että"nyt tulee tupenrapinat".Mitähän tarkoittaa ja mistä sanonta??

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 19.10.2009 - 09:36

Tupenrapinaa sain itsekin lapsena. Ymmärsin silloin että nyt minulla on tiukka paikka. Jonkin asteinen lievähkö rangaistus oli tiedossa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.10.2009 - 20:08

Tupenrapinat - seuraavan version oon kuullut.... Entisaikaan tytöt laittoivat aittansa seinustalle puukontupit ja kun poika tuli käymään, niin puukko laitettiin tuppeen ja siitähän se tupenrapinat syntyi. Liekö syntynyt rapinoista muutakin....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.10.2009 - 20:13

Tupenrapinat kuulosti minustakin hauskalta, kunnes eräs sen sananmukaisesti kokenut sattui lähipiiriin...

Erittäin vastenmielinen ajatus, että joku voi vyön tuppipäällä vedellä lasta pitkin poikin. :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.10.2009 - 20:18

Tupenrapinat seuras muillekin,kamala rangaistus,tukkapöllyä,kotiarestia tms.
Olen kuullut sellaisen selityksen, että ennenvanhaan puukkojen tupet oli vuorattu sisäpuolelta heinillä/oljilla, jotka kuivana rapisee, kun puukkoa vedetään tupesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.10.2009 - 20:19

Tarkoitaa varmaan että nyt sit saat selääkäsi tai piiskaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.10.2009 - 20:19

Taitaa olla pohjanmaalta lähtöisin tuo sanonta. Tuohinen tuppi, niin puukko rapisi kun se vedettiin esiin tupesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.10.2009 - 20:51

Oli varmaan enempi sellainen uhkaus, että nyt tulee tukkapöllyä tms. ja sitten ei kuitenkaan seurannut yhtään mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.10.2009 - 21:46

Puukon tuppeenhan sanonta oletettavasti viittaa, siis puukkoa ollaan ottamassa pois tupesta ja sillä sitten tehdään jotain kamalaa, mutta ei kait kuitenkaan lapsille sellaisia rangaistuksia koskaan ole käytetty. Se on sanonta, jossa uhkaillaan jollain epämiellyttävällä toimenpiteellä, minulle tulee mieleeni ainoastaan joku uhkailu, ei sen kummempaa. Tietysti aikaisemmin selkäsauna ei ollut mitenkään tavatonta, olen sen itsekin kokenut monia kertoja, mutta äitini selitti sen olleenn yleinen kasvatusperiaate, ihan kirjoissakin neuvottiin kurittamaan lapsia ruumiillisesti. Ja siinä me sodanjälkeen syntyneet ikäluokat olemme tulleet kohdelluksi todella väärin. Toivummekohan niistä traumoista koskaan ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.10.2009 - 09:18

Sanonta on tuttu, olen kuullut sitä käytettävän rangaistusyhteyksissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2009 - 20:29

Tupen rapina - joku tuppihan siinä rapisee ? Kaamea uhkaus muuten jos oikein alkaa miettimään merkitystä...