Kaaleista ei sitten tullut mitään ! Miten kaaleja on kasvatettava, myrkkyä, lannoitetta, mitä ? Meillä oli madosnsyömiä keriä...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.10.2009 - 18:39

asiaa harrastavat ovat paljonkin aiheesta kirjoitelleet, esim:

Ammattiviljelijät kasvattavat kaaleja laajan peltoaukean keskellä missä on yleensä vähiten tuholaisia. Pikkukaalikärpänen lentää toukokuun lopulta kesäkuun puoliväliin, ja toinen sukupolvi elokuun alkupuolella. Isokaalikärpänen lentää heinäkuun alusta syyskuulle asti. Myöhään kylvettyihin, juhannuksen paikkeilla, ei pikkukaalikärpänen ennätä iskeä ja taimet ovat riittävästi vahvistuneet kestääkseen isokaalikärpästen vioitusta. Harso koko kasvukaudella estää lentävien kärpästen pääsyn istutuksiin. Jos paikalla on ollut edellisenä vuonna kaalikärpäsiä ne kehittyvät maassa ja iskevät kaaleihin harsosta huolimatta. Hieno maalaji hiesu ja savi ja ahkera kastelu vähentää tuhoja. Karkea maa ja kuivuus lisää kärpästuhoja. Kärpäsentoukkien esiintymistä maassa voi tarkkailla laittamalla maata vesiastiaan jolloin valkoiset toukat nousevat vedenpinnalle

www.kotipuutarhuri.com/kesku...vit/alue_8

älä lannistu, pettua vaan kaalilaatikkoon ja ensi kesänä uusi yritys

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 18.10.2009 - 14:13

Taisi olla tämä kesä hieman sellainen ettei niistä(kään) tullut mitään. Minulla ei tomaatit ehtineet kypsyä ja kurkku oli vielä kukassaan kun ensimmäiset kylmät iski.
Ei kai kaalilla ole sen kummoisempaa hoito-ohjetta kuin antaa kasvaa vaan. Niin ne meillä kotona aina kasvoivat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2009 - 10:10

Luovuin tuosta puuhasta jo vuosia sitten ja näytti olevan kaupassa alkuviikosta vielä 0.19€/kg joten aika komean kaalin saa alle eurolla. Ymmärrän kyllä oman kaalin paremmuuden, mutta aina ei voi kaikki onnistua, edes huippuolosuhteissa.
Pistä sitruunamelissa alkuvuodesta kasvamaan kotonasi ja siirrä se ulos keväällä kun ei enää ole yöpakkasia. Siitä saa salaattiin ja leivän päälle koko kesän erittäin hyvänmakuisia lehtiä. Jos on hyvä kesä niin siitä tulee nopeasti oikea pensas. Varmaan ainoa kasvi jonka kasvatuksen olen saanut onnistumaan joka vuosi. Ihan sellanen kaupan he-vi osastolla oleva pieni ruukkumauste, siitä se lähtee.