Ikivanhat Napsut ! Miten vietitte vapaa-aikaanne lapsena ? Mitä pelasitte ja leikitte silloin ennen ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.10.2009 - 20:28

Metsässäpä ja ulkona sitä aikaa vietettiin täälläkin: oli maja jossa käydessä oli eväät mukana - mehua ja ruisleipää. Erilasia ulkopelejä :
pistettä - hippaa - tervapataa ja kaikkea maan ja taivaan väliltä.

Nämä tuntuu olevan sellaisia "tupajumeja" nykylapset - telkkaria ja tietokonepelejä ja isompana sitten on tuo IRC Galleria ja mese! Välillä oikein tuntuu kiukuttavan kun joutuu tappelemaan tietokoneajasta! - se tunti päivässä kun ei tuppaa riittämään. Ei kai sekään ole hyvä jos vallan koneen äärellä aikansa viettää?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.10.2009 - 20:17

Metsässä olimme paljon, teimme majoja ja aarteita piiloteltiin, talvella hiihdimme, teimme hyppyrimäkiä ja luistelimme jos meri oli riittävän jäinen ja pelasimme jääkiekkoa, lumimajoja rakensimme ja jäädydettiin lumipalloja, teki kipeätä sellainen, 10 tikkua laudalla leikittiin ja piilosia, lakanalla kesällä lepakoita kiusattiin, käytiin Ruissalon kartanon munia varastamassa ja haudottiin niitä, nukkeleikkejä vähemmän, oli enemmän poikia ja niillä oli kivemmat leikit.Pirun viulua vingutettiin talvi iltoina naapureiden ikkunassa ja karkuun niin kovin ettei taas saanut tukkapöllyä, ja tupakin polton kokeilumielessä 6 vuotiaana aloitin puuvajassa meitä oli 8 kakaraa puolen metrin sanomalehti tötteröt palamassa jonka sisällä kessunlehtiä, hyvä ettei talviset puut ihmisiltä palanut, ja koko remmi saatiin selkäämme taas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2009 - 20:57

Kiva kysymys..
Olin kasarikakara, joten sillon ei nettiä eikä muita nykyajan vempeleitä ollut.
Talvisin hiihdeltiin,luisteltiin, rakennettiin lumimajoja joihin vietiin kynttilöitä ja ai ai kun oli kiva istuskella siellä :D
Kirkonrottaa,pallopäätä,värissii ++ siis kaikkea maan ja taivaan väliltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 17.10.2009 - 21:01

Talvella luisteltiin Johiksessa tai Sepparilla. Joskus käytiin hiihtämässä Kaivarissa. Pihalla pelattiin polttopalloa, hypittiin narua, ruutuhyppelyä, katupiilostakin harrastettiin. Sellaiset leikit olivat myös mukana kuin Viiminen pari uunista ulos ja Väri. Loppuja en muista, ovat nimet unohtuneet. Mummolassa kiivettiin kuusissa ja laskettiin kuusen oksia pitkin alas maahan. Housut aina rikki, ja kotona mahdoton mekkala, kun äiti huomasi ne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2009 - 21:06

Muisteloja,mitäpäs kivikylän kakarat puuhas,kesällä uimastadikalla sukelteluissa niin,että veri nenästä pulppus,hiukset vihreinä ja huulet mustikansinisinä.Tippa silmässä,kesäkuun alussa,kun kaverit pääsi maalle.Pihalla yhteisiä tyttöjen ja poikien leikkejä,barbia hypittiin ja narua hypittiin,kaikenmaailman temppuja pojat osas narujen välissä tehdä kuin skeittaajat tai räppääjät ikään.

Talvella luisteltiin ja isompina käytiin russareissa,mutta sukset olivat harvemmin jaloissa.Jäätä pitkin Korkeasaareen laivaväylän yli jääpaloilta toisella hyppien.Pentuina rakennettiin valtavia jäälinnoja,jäädytettynä vedellä ja pidettiin kokouksia kynttilän valossa.
Kellarissa oli myös salainen kokouspaikka talkkarilta piilossa,mutta käry kävi ja talkkari ajoi jengin pois harjanvarsi heiluen.
Aktiviteettejä oli liikaa kans,vrt.tietsikat ym.vempaimet ovat vähemmän toimintaa vaativia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2009 - 21:08

Sisäleikeistä muistan paperinuket. Tehtiin itse niille vaatteita Aika paljon oltiin mukana talon töissä,pellolla,vihannesmaalla ja lehmiä vietiin joka aamu laitumelle ja haettiin illalla takas, joskus hyvinkin kaukaa. Marjoja poimittin ja myytiin. Kuulostaa työnteolta, mutta aina välissä keksittiin leikkejä työn lomassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2009 - 21:45

kesät saaressa eli kaikkea mitä rannalla, kaislikossa ja merellä ikinä keksi tehdä

talvet stadissa (keskuspuiston reunassa), fillari, skrinnarit ja skimbat : kaikkea mitä niillä keksi tehdä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2009 - 22:46

Alle 10v tein itse puusta leluni. Kalastin iso-isäni soutumiehenä ja talvella hiihdin muutakin kuin koulumatkat.
13v jälkeen jouduin itse tekemään sukseni joilla voitin jopa Suur-Savon koulupiirien mestaruuden.
Toiset kilpailupaikalla jopa ihmetteli "oli sillä maalatut sukset mutta niissä ei lukenut mitään".
Kesät meni talon töissä.
15 vanhana tien teossa setäni kanssa taksvärekki homma.
En muista olisiko vapaa-aikaa ollut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.10.2009 - 00:31

Vapaa-aikoina oltiin tosiaan paljon ulkosalla

-luistinradalla luisteltiin musiikin tahdissa "rusettiluistelua" eli etsittiin samanväristä rusettia pariksi, jonka piti olla pojalla. Ei niitä prinssejä oikein löytynyt.
-Tai hiihdettiin.
- Kesällä samoilin metsässä yksin ja jopa sytytin nuotion. eipä ollut silloin perään katsojia.
- Kävin voimistelemassa naisvoimistelijoissa.Välineenä siellä oli hernepussi.
-Ja kävin balettikoulua. Osaanpa vieläkin ne perusaskeleet.
- Ja tyttökerhossa virkattiin puuvillalangasta pölyrättejä. Pipoja niistä tahtoi ennemminkin tulla.
-Lainakirjasto oli kova sana. Siellä oli juhlallista käydä.
-Jos pihalla oli kavereita pelattiin "kymmentä tikkua laudalla", hypättiiin narua ja ruutua - Sitä ruudun hyppäämistä sanottiin meillä rinttaamiseksi.
-Ja ah nautintoa, jos pyhänä pääsi non stopiin eli elokuviin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.10.2009 - 01:16

Ai että ikivanhat napsut...No muksuna kävin mm. suomenlinnassa talvella kävellen ja palellutin raajani ja itkin sitten tyhmyyttäni niiden vuoksi kaivopuiston eräässä rappukäytävässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.10.2009 - 08:37

Kyllä ne kesäisin oli ne kävyt ja kivet, oma valtava mielikuvitus, sekä metsät puineen ja kalliot minun leikkikaluinani ja kavereinani. Talvisin lumilinnat ja hiihtoladut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.10.2009 - 21:40

-60 luvulla ainakin me tytöt leikittiin todella paljon nukeilla.