Miksi lakanat täytyy viikata "silleesti perinteisesti"? Lapset on taitavia kyseenalaistajia - enpä keksinyt hyvää vastausta...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 15.10.2009 - 18:07

Silleesti perinteisesti on varmasti jo ajat sitten opittu juttu. Muistan lapsuudestani kun lakanat kuivuttuaan "hakattiin" ja vanutettiin. Siitä sitten taitettiin pituussuunnassa kahtia, ja jälleen kahtia, ja sen jälkeen jompi kumpi otti keskikohdasta kiinni ja vei toisen pään toiselle. Siitä olikin helppo sitten vielä taitella vielä pienemmille taitoksille. Meillä sen jälkeen tuo pitkästi taiteltu mankeloitiin vielä pyöreän puun ja laudan avulla. Puu kun vedettiin pois ja naputeltiin saatiin tasainen tiukka lakana- tai pöytäliinataitos. Tuosta kahtia taitosta ja päiden menessä tasan sanottiin ,että silloin pääsi toisen häihin..

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.10.2009 - 17:50

minähän en tuohon(kaan) osaa vastata, mutta tietäväisemmät sanovat :

Mitään korkeaotsaista tutkimusta ei aiheesta ole tehty. Vastaan lähinnä perimätiedon pohjalta. Lakanan ja pöytäliinan taittamista ns. M-taitteelle perustellaan mankelointituloksella. M-taitteessa jokaisella sivulla on vapaa mahdollisuus venyä mankeloitaessa joka suuntaan - ja lopputulos on varmemmin sileä. Jos liina taitetaan kahtia-kahtia, keskelle jäävä taitos voi (mahdollisesti löysempänä) rypistyä. Muita perusteluja ovat: liina on symmetrisesti taitettuna kauniimpi pöydässä katettuna ja lisäksi helpompi leväyttää auki. Myös pesuloiden taittamiskoneet ovat ravintolaväen vaatimuksesta oppineet M-taitoksen.
Hauska yksityiskohta mielestäni on, että sama taittamistapa on perinteenä saksalaisella kielialueella (mutta ei esimerkiksi Italiassa).Olenkin kutsunut kyseistä taittotapaa "luterilaiseksi". Liekö Martti Lutherin emäntä ollut asialla..

igs.kirjastot.fi/iGS/kysymyk...Kotitalous

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 18:19

Ei täydy meillä ainakaan :-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 18:22

Sen kun on lapsuudessa jo oppinut, niin noudattaa sitä vieläkin. Siitä on hyvä pistää mankeliin pyörimään ja kylläpä tulee sileää jälkeä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 19:43

En tarkoita mitään hävytöntä mutta illalla kun vaihtaa lakanat sänkyyn niin kurtussa ne aamulla on.Tuskin kukaan nukkuu koko yötä niin paikallaan.Tietysti on kiva mennä sileiden lakanoiden väliin illalla,mitta se ilo on melko lyhytaikainen.Jokainen tavallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 19:52

Lakanat täytyy viikata silleen kuin exsäni on sanononut ja neuvonut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 20:02

On ne lakanat ainakin helpompi silittää tai mankeloida, kun on ensin kunnolla viikattu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 20:15

Yksin kun kerään lakanat narulta, niin aika sekava mytty siitä tulee. Kaappiin vaan ja sitten vaihtopäivänä sänkyyn. Eipä ole vielä ollut aikaa silitellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.10.2009 - 20:20

En viikkaa perinteisesti, kun se on yksin niin hankala tehdä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 21:45

Jos ne viikataan perinteisesti, olen huomannut käytännössä, että ne on helpompi levittää sänkyyn.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 16.10.2009 - 12:48

Ei mitään tarvi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2009 - 16:54

Minä laitan lakanat jo kuivumaan sillälailla hienosti viikattuna. Sitten vaan syöttö mankeliin. Valmis.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.10.2009 - 11:21

Meillä riittää se kun kerron että eivät mahdu muuten kaappiin.
Kaikki viikataan ainakin jollain tavalla, paitsi sukat ja kalsarit.