Onko uuden (esim.kielen) oppiminen aikuisena vaikeampaa kuin nuorena?

Avainsanat: kielet opiskelu aikuisopiskelu oppiminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.10.2009 - 18:08

Ei mahdotonta lainkaan mutta varmasti ottaa enemmän aikaa: tuo muisti ei taida olla ihan yhtä skarppi kun nuorempana.

Joskin motivaatiolla on tässäkin suuri merkitys jos oikein innostuu ja päättää tai on ihan pakko niin varmasti uuden kielen vanhempanakin taitaa nopsasti.

Kysyjän kommentti

Kyllä se näin menee. Motivaatio on kaiken a ja o.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 15.10.2009 - 10:08

Näinhän sitä väitetään olevan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.10.2009 - 10:22

Joitakin asioita oppii helpommin kuin toisia. Itse asiassa juuri tuossa aamukahvia juodessani tuli sellainen ajatus mieleen että haluaisin oppi thaikielen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 10:39

Kyllä on vaikeaa. Pitää paikkansa minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.

Lähteet:
Liki 70 v kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 10:40

Jos olisin vielä noin 2 vuotias, niin varmaan oppisin uuden kielen. Olen kyllä huomannut että joillakin kaksikielisyydestä on haittaa: Kumpaakaan kieltä ei osaa kunnolla. Kielten opiskelu on ollut minulle tosi vaikeaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 11:02

Kielet ovat olleet aina mulle vaikeat, mutta ihme kyllä nykytietotekniikka passaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 11:28

ON vaikeampaa, mutta ei lainkaan mahdotonta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 11:42

On tosiaankin vaikeampaa, yritetty on. Ei mene enää (jos aikaisemminkaan) kielioppi päähän. Ja eipä se muistikaan enää sama ole.....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 15:28

kyllä on

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 18:05

lapsena ja aikuisena se oppimisprosessi on vähän erilainen, ainakin se aikuisen oppiminen teettää enemmän töitä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 20:26

Kyllä se varmaan juuri noin on. Mutta sen hitauden voi ehkä korvata sitten paremmalla motivaatiolla eli jaksaa ja viitsii opiskella ahkerammin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.10.2009 - 09:10

Lapsena omaksuu helposti uusia kieliä. Aikuisena on taas se etu, että jos on kunnolla opiskellut ja oppinut muutaman kielen, niin on suhteellisen helppoa oppia uusia kieliä. Esimerkiksi ranska, espanja ja italia ovat mielestäni siinä määrin "sukulaisia", että jos osaa yhtä noista, niin ne pari muuta oppii aika helposti, ainakin auttavasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 16.10.2009 - 12:50

onk uulemma

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.10.2009 - 10:51

No ei se lapsenakaan ihan helppoa ollut mutta kiitos korkeammille voimille jaksoi lukea edes jonkinlaisen kielitaidon.
No kohta tytär auttaa matkoilla kun ei enää mitään ymmärrä eikä näe.