Sain tammenterhoja kuukausi sitten, laitoin ne kukkapurkkiin ja nyt näkyy ituja. Kasvaakohan tammi Pohjois-Savossa?

Lisätty: 15.10.2009 - 08:12

Ajattelin kasvattaa kukkaruukussa ensi kevääseen asti ja sitten istuttaa ulos pihamme aurinkoiseen ja lämpöiseen paikkaan.

Lisätty: 15.10.2009 - 09:33

Voi kiitoksia rohkaisusta. Täytyy kait aloittaa siitä hirvimerkin suorittamisesta, kun aikoinaan olin vain ajoporukassa.

Avainsanat: idätys tammi ohje

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.10.2009 - 09:00

se hiinä ja hiinä , riippuu vielä siitä istutuspaikan 'pienilmastostakin' riittääkö kasvukauden pituus puun ensimmäisinä elinvuosina

ilmaston lisäksi on toinenkin riski, suhteellisen hidaskasvuisena taimi on useamman vuoden ajan monelle mieluista ruokaa, mm. rusakot, peurat, hirvet jne.

ainahan kannattaa kokeila ja mahdollisuuksia voit parantaa rakentamalla verkkoaidan taimien ympärille ja istumalla hirvikiväärin kanssa passissa vahtimassa pienokaisia

lycka till : D

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.10.2009 - 08:46

Tiedän pihatammien kasvavan Warkauden korkeudella, joka kuuluu Pohjois-Savoon.
Tammi kasvaa 400 vuotta elää 400 vuotta ja kuolee 400 vuotta, tekee 1200 vuotta.
Jotta kun saat alkuun ettei jänikset syö pienenä sitä, niin paalu hopealaatalla ja istutus pvmä sekä istuttajan nimi.
Saavat tulevat sukupolvet ottaa hatun päästään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 09:40

Joskus 50-luvulla vanhempani siirsivät Turusta jonkun tammen taimen Litmaniemelle(Vehmersalmessa).Hyvin ovat kasvaneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.10.2009 - 09:56

Kokeillahan aina voi. Upean puun saat siitä, jos onnistut. Onnea vaan ja kärsivällisyyttä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.10.2009 - 10:13

Vau, toivottavasti saat siitä kasvatettua ison komean puun. Ainakin entisessä paikassamme joka oli P-S:n puolella kasvoi komeita tammipuita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 10:49

Kuopion yläpuolella ei ainakaan kasva. Mieheni istutti taimen ja se kitui 20 vuotta vain 20 centtisenä eikä kasvanut. Lopulta se kuoli kokonaan. Taimi oli hiekkaharjanteessa aurinkoisella paikalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 16.10.2009 - 12:51

kokeile ihmeessä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2009 - 17:21

Oletko varma että kyseessä on tammen itu? Sain tässä hiljattain ohjeen miten tammen terhoja tulisi idättää ja sen ohjeen mukaan menisi 1.5 vuotta maassa ja vasta sitten voisi istuttaa terhot.

50/50 maata ja hiekkaa sekoitetaan ja laitetaan ämpäriin, jonka pohjalle on porattu paljon reikiä. Tuohon massaan laitetaan jonnekin keskivaiheille tammenterhot. Koko komistus kaivetaan syksyllä maahan ja annetaan olla kahden talven yli ja sitten kaivetaan esiin. Näin pitäisi tammenterhojen itää lähes takuuvarmasti.

En toki halua pilata toivettasi saada terhot itämään tuossa ajassa ja olenkin iloinen jos ne osoittautuvat tammen iduiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.10.2009 - 10:41

On onnistunut vielä ylempänäkin.
Tosin joku ohikulkija katkoi kaikista latvat joten parin vuoden kasvatus meni Outokummussa hukkaan, outoa purukkaa ja halvat huvit siellä...