Miten aurinko rasva vaikuttaa? eli miten se estää ihon palamisen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.07.2008 - 11:46

Suojavoiteet
Auringonsuojavoiteiden suoja perustuu
joko kemiallisiin tai fysikaalisiin
suodattimiin, jotka matkivat ihon
oman pigmentin tapaa imeä, hajottaa
ja heijastaa auringon uv-säteilyä. Suojavoiteissa
vaikuttavat suodattimet
ovat fysikaalisia pigmenttejä, jotka
jäävät ihon pintaan heijastamaan
uv-säteilyä iholta takaisin, tai kemiallisia,
ihon pintakerroksiin kiinnittyviä
kemikaaleja. Niitä käytetään suojavoiteissa
joko yhdistelminä tai erikseen.
Suojavoiteissa on lisäksi rasvamaisia
aineita, jotka kosteuttavat ja kuljettavat
vaikuttavia aineita ihoon. Sen
lisäksi niissä voi olla silikoneja estämässä
veden vaikutusta sekä värejä,
pigmenttejä, hajusteita, antioksidantteja
sekä muita aineita.

Lähteet:
www.iholiitto.fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.07.2008 - 12:14

Suojakerroin purkin kyljessä tarkoittaa sitä,kuinka monta minuuttia voit olla auringossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2008 - 22:47

jaana.m on löytänyt hyvän ja perusteellisen vastauksen kysymykseen.

Jottei tähän nyt jäisi mukana elämään myös täysin pupputietoa, oikaisen vähän tuota Gristallin täydennystä:

Aurinkovoiteen suojakerroin on ilmoitettu numerolla purkin kyljessä. Suojakerroin 10 merkitsee, että jos henkilön iho palaa suojaamattomana 15 minuutissa, aurinkosuojaa käyttämällä iho palaa samalla tavoin 150 minuutissa eli kahdessa ja puolessa tunnissa. Suomessa riittää yleensä suojakerroin 10, ellei iho ole aivan erityisen herkkä palamaan auringossa.
www.kuluttajavirasto.fi/Page...6fbcb.aspx

Ja kun nyt tuli osallistuttua tähän kysymykseen, muistuttaisin ettei noiden voiteiden yletön käyttö ole mitenkään yksiselitteisesti hyvä juttu, lukekaapa vaikka tuo kuluttajaviraston juttu linkistä

Aurinkoista loppukesää

Lisätty: 31.07.2008 - 11:18

hyvä artikkeli:

www.yhteishyva.fi/yhteishyva...uringolta/

Lähteet:
www.kuluttajavirasto.fi/Page...6fbcb.aspx