Onko tämmöinen sanavarastosi tuttua?

...esim. joku sanoo että hän laittaa pesukoneen pyörimään tai
no minäpä laitan mikron pyörimään, entä kun joku sanoo
minä laitan kahvin tulemaan jääkaapin päälle, entäs kun joku
sanoo laittavansa pyörät auton alle, kukas sanoo minä lähden
ulkoiluttamaan mäyräkoiraa, entä mitä tarkoittaa: lähden pyörittämään petaleita ympäri monta kertaa.
-Saattaa joku ulkolainen miettiä päänsä puhki moisia sanontoja kuulessan.

Lisätty: 10.10.2009 - 21:14

Mulle sattui viime kesänä kun kysyin lähellä asuvalta ulkomaalaiselta että oletko kuullut markosta mitään, hän vastasi niin hän on ilmeisesti kuollut. Näin voi ulkomaalainen ihminen vastata kun ei ymmärä mitä todella kysytään.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.10.2009 - 19:32

Hih ! Meillä koottiin joskus myös slangisanasto, jossa aivan uskomattomia ilmaisuja noiden lisäksi. Kuinka moni voi arvata mitä tarkoittaa peelaalaa? No viikonloppua tietysti! No tuo viimeinen ilmaisusi ei ollut tuttu.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 10.10.2009 - 19:42

Hauskoja esimerkkejä ja tuttuja. Mutta minä likka se kävelen laulua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.10.2009 - 20:03

Tuttuja ovat kaikki. Kyllä ne ulkomaalaisetkin aika äkkiä oppii nuo yleisimmät sanonnat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2009 - 20:03

Joo ja pidetään mattoja lattialla ja verhoja ikkunassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2009 - 20:12

Eihän nuo mitään maata kaatavia sanontoja ole. Ne on sellaisia sopimuksia. Oletkos ajatellut mitä meidän pitäisi miettiä, kun sanomme jotain lontoolla, ruåttilla tai vaikka venäjäksi? Sanomme sellaisia asioita, joita pitäisi myös tutkailla... olisi jopa suotavaa. Joissain kohdissa voimme sanoa jopa loukkaavasti, jos emme ota selvää mitä kaikkea sana tai sanonta tarkoittaa.

Joka kielessä on niitä tiettyjä sääntöjä ja sanontoja, etenkin sanontoja. Ja aika paljon meille tulleita juttuja, noin kielellisesti, on vain käännetty jostain muusta kielestä aika suoraan.

- laitan pesukoneen pyörimään
- laitan mikron päälle
- laitan kahvin tulemaan
- vaihdan talvirenkaat huomenna
- ulkoilutan tuttavani chihuahuaa
- lähden pyöräilemään

Maassa maan tavalla tai maasta ulos, näinhän se menee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2009 - 20:42

ex-mieheni ihmeissään kun sanoin aamulla et laita nyt tila kiinni

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2009 - 21:01

entäs sitten kun pitäis panna maata ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2009 - 21:11

No kyllä löytyy kaikenmoisia..nyt kyllä panen töpinäksi..kun pitää tehdä jotakin äkkiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2009 - 23:07

Kyllä sitä voi välil ihan Suomalainenki olla huuli pyöreenä et mitähän se sano,ku täälläkin on erilaisia murteita.Eräänä ammuna tuli iskelmä radios hyvä esimerkki mut empä enää muista mite se meni,kuiteki toine oli Turust ja toine jostai muualt päi Suomea eikä ymmärtäny mitä tää turkulaine sano.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.10.2009 - 08:36

Huomenta vaan. En nyt muista mitä kysyttiin, mutta minun pitää panna nyt puuro tulelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.10.2009 - 09:18

Minä kävin juuri pesotuvassa laittamassa pesukoneet päälle ja pyykit pyörimään.Nyt on kahvi tippumassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.10.2009 - 10:23

meillä pidetään mattojakin lattialla , kun ne ei pysy ilman pitämäti .. hehee .. :) no tämä oli kuiva vanha vitsi..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.10.2009 - 12:07

Meillä on kans nyt pesukone päällä, pata tulella, kahvi tulossa ja tyttäret tietsikalla:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.10.2009 - 13:47

Pata kattilaa soimaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.10.2009 - 20:55

Ihan tuttuja sanontoja nuo ovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 12.10.2009 - 00:22

Hyvin tuttua