Työnteko-oikeus UlkL 79 § 6 mom. 2 kohta

Jos passiin on kirjoitettu näin, mitä se käytännössäkatsoen tarkoittaa? Minkälainen lupa on työntekoon yms.? Kyseessä on kai jokin lakipykälä mutta mikä, kun ei googlettamallakaan löydy. Ystäväni on ulkomaalainen ja sai oleskeluluvan Suomeen kahdeksi vuodeksi ja passiin leimattiin kyseinen tunnus. Auttakaa,

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.10.2009 - 21:59

UlkL 79 § :ssä määritellään

Rajoittamaton työnteko muun oleskeluluvan kuin työntekijän oleskeluluvan nojalla

löytämästäni lakilinkistä ei löytynyt tuota mom. 2 kohtaa, toivottavasti löytyy jostain muualta ja ainakin luvan myöntäjä sen selittää (ihme jos ei ole jo tehnyt)

www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...4/20040301

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.10.2009 - 21:52

Et kertonut oletko menossa vai tulossa ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2009 - 10:00

Jos työnteko-oikeus perustuu ulkomaalaislain 79 §:ään (lukuunottamatta 6 momentin oleskelulupaa, eli lähetystön rakennustöihin liittyvä lupa) , niin siitä tulee tehdä merkintä oleskelulupaan (passiin).
Luultavasti merkintä passissa on 79§ 5 mom 2 kohta, ei siis 6 mom.
Tällöin ulkomaalaisella on oikeus tehdä ansiotyötä, jollei hänen työn- eikä toimeksiantajallaan ole toimipaikkaa Suomessa, kun hän:
2) tutkii markkinoita, valmistelee yrityksen sijoittautumista Suomeen, neuvottelee tilauksista, hankkii tilauksia tai valvoo tehtyjen tilausten toimeenpanoa tai toimii muissa vastaavissa tehtävissä.

Lähteet:
www.finlex.fi/fi/laki/alkup/...4/20040301