Kuuluitko joukkoon? Jatkatko perinnettä?

Joka neljännen lapsuudenkodissa ryypättiin liikaa

Joka neljännen suomalaisen lapsuudenkodissa on käytetty liikaa päihteitä. A-klinikkasäätiön tutkimuksen mukaan sama määrä ihmisiä kertoo kokeneensa päihteiden takia turvattomuutta, riitoja ja häpeää.

Osa on joutunut myös kokemaan tai näkemään väkivaltaa lapsuudenkodissa. Yleensä perheen asioihin ei ole puututtu, vaikka ulkopuoliset aikuiset olisivat tienneet tilanteesta.

Tutkimusprofessori Marja Holmila sanoo, että lapsille olisi tärkeää päästä kotoa pois silloin, kun päihteet aiheuttavat ongelmia, kuten riitoja.

Lapset haluaisivat myös, että liikaa päihteitä käyttävä saataisiin hoitoon. Myös rauhassa nukkuminen on lasten toivelistalla.

Erityisesti teini-ikäiset haluaisivat puhua ulkopuolisen ihmisen kanssa tai päästä asumaan muualle.

Joka kolmas aikuinen tuntee lähipiiristään perheen, jonka vanhemmat käyttävät liikaa päihteitä. Osa näitä havaintoja tehneistä ei tehnyt mitään lasten tilanteen helpottamiseksi.

Lisätty: 08.10.2009 - 12:29

Tukiskelin tässä naisten osuutta kotijuopotteluun ja löysin mielenkiintoisen keskustelun. keskustelu.suomi24.fi/node/6...t-34222730
Onko kenellekään tullut mieleen, että naisetkin osaavat ryypätä?

Avainsanat: alkoholismi perhe

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.10.2009 - 18:28

Vanhemmat ryyppäs ja ei se mitään,mutta ne tappelut...Pieni hellahuone oli kotina-60 luvulla.Onneksi PÄÄSIN lastenkotiin vaikkakin vasta 14vuotiaana mutta se oli kuin taivaaseen ois päässyt.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 08.10.2009 - 12:39

Minun kotona ei kukaan juonut. Ei tarvinnut pelätä alkoholihuuruisia riitoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2009 - 13:00

Ei meillä koton alkoholia niin paljoa juotu. se oli tosi vähän mitä käytettiin. Eipä ole minusta lokoholistia tullut. Eikä kyllä lapsistanikaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.10.2009 - 14:27

Lääkekonjamiinia ainoastaan löytyi lapsuuskodin kaapista. Eikä minunkaan omassa kodissani ole mitenkään ihmeemmin viinan kanssa läträtty, Saunaoluet ja silloin tällöin napanterit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2009 - 18:38

ei ollut lasisia lapsuuskokemuksia, eikä siis perinnettä jatkettavaksi ... onneksi ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 09.10.2009 - 01:19

en kuulu joukkoon.