Miten saisi palaneen teräskattilan pohjan puhtaaksi??

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.10.2009 - 11:39

Miten irrotan teräskattilasta pohjaan palaneen ruuan?

Teräskattilan voi pestä koneessa. Jos ruoka on palanut kiinni teräskattilaan, älä hankaa sitä hankaavilla pesimillä tai -aineilla.

laita kattilaan ½ - 1 dl pyykinpesuainetta tai koneastianpesuainetta ja 1 litraa vettä
kuumenna ja anna kiehua
harjaa ja huuhtele.
Jos ruoka on tarttunut vain pohjaan

ripottele pyykinpesuainetta niin, että pohja peittyy
lisää vettä 1-2 cm
kiehauta tai anna liota
harjaa ja huuhtele.
Miten sateenkaaren värit häviävät teräsastiassa?

Teräskattila ei pidä tyhjänä kuumentamisesta eikä suurista lämpötilaeroista. Ne voivat aiheuttaa sateenkaaren värejä kattilaan.

Sateenkaaren värit lähtevät ajan kuluessa pois tai voit yrittää poistaa niitä liuoksella, jossa on ½ dl etikkaa ja 1 litra vettä.

kuumenna liuosta noin puoli tuntia
harjaa ja huuhtele
pese lopuksi pyykinpesuaineella, huuhtele ja kuivaa.
Valkeita täpliä teräsastiassa

Lisää suola vasta nesteen kiehuessa tai valmiiseen ruokaan. Muuten pohjaan saattaa tulla valkeita täpliä tai syöpymiä.

Tarttuiko maito kiinni kattilan reunaan?
Kiinnitarttumisen vähentämiseksi voitele keittimen sisäseinämät ohuelti rasvalla.

Lähteet:
www.martat.fi/neuvot_arkeen/...a_hoitoon/

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 08.10.2009 - 11:49

Pyykkipulverilla lähtee hyvin, kun antaa sen liota ensin, tai kiehauttaa. Äitini opettama konsti. On hyvä keino myös lasivuoille se liotus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2009 - 12:02

Valperiltahan tuli tukkukaupalla ohjeita ja neuvoja,mutta mä olen kokenut teräskattiloiden pohjaanpolttaja.Loppujen lopuksi niistä ei lähtenyt itkemällä eikä hinkkaamllakaan palaneet jämät pois,joten kattilakantaa olen päässyt uusimaan.Mulla on ollut tuplasatsit teräskattiloita(isän ja äidin huusholleista)Pääsin ostamaan itselleni yhden kattilan,teräskattila,mutta semmonen hiottu,mattapintainen,oikein paksupohjainen ammattilaiskäyttöön tarkoitettu.Mikä ilo keitellä keitoksia!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2009 - 13:02

Kyllä lähtee vaikka teräsvillalla tai tiskikoneessa. Tai sit laitat tiskiainetta kattilaan ja kiehautat liedellä niin jopa irtoaa.Se on myös hyvä konsti. tai sit kirkastat pohjan etikalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2009 - 13:18

Hiukan vettä ja konetiskiainetta ja kiehauta hellalla, sitten vaan harjailet liat pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2009 - 21:56

Älä murehdi ! Laitat kattilasi yön yli likoamaan konetiskiaineveteen, aamulla hankaat tiskiharjalla, pitäisi kaiken lähteä. Minun kokkaustaitoihini kuuluu pohjaanpalaneet perunat, ja kaikkea muutakin polttelen laiskuuttani ja hajamielisyyttäni pohjaan. Kaikki ovat lähteneet puhtaiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 09.10.2009 - 01:19

tiskiainetta ja vesi kiehautetaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2009 - 13:18

pyykinpesuainetta ja vettä, sitten keität jonkin aikaa liedellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2009 - 20:07

Vähä vettä kattilan pohjalle, valkopyykkipulveria jonkun verran, harjaus, kattila puhdas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2009 - 20:44

Teräskattila lienee kuitenkin helpoin kattila puhdistaa.
Pata-Pata perinteisesti poistaa jopa hiilen kattilan pohjasta.