X
Kysytty: 08.10.2009 - 00:51

Millainen ruoka lisää luomia?

Minulla ilmaantuu valtavasti luomia oikealle puolelle kasvojani. Vasemmalla puolella on vain yksi luomi, oikealla 6 ja tuntuu, että lisää on vain tulossa.
En saa paljoa aurinkoa, mutta nukun aina vasemmalla kyljelläni (pään oikea "lohko" aurinkoista ikkunaa päin) ja olen toki miettinyt voisiko se johtua siitä vaikka pidän sädekaihtimia kiinni.

Pyrin syömään terveellisesti, mutta välillä tulee herkuteltua ja liikun säännöllisesti 63-65kg/182cm.

Avainsanat: luomet

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.10.2009 - 09:05

Luomia on yli 60 erilaista. Useimmiten luomina pidetään ihon neevussoluista tai melanosyyteistä koostuvia luomia, joista suurin osa on ruskeita tai mustia, muutamat ihonvärisiä. Pigmentti- eli neevussoluluomia on kolmea päätyyppiä, jotka ovat rajaluomi, ihonsisäinen luomi ja yhdistelmäluomi. Luomien määrä riippuu mm. perintötekijöistä. Akuutti-ohjelman omalääkärin mukaan kaikki luomet eivät lisäänny iän myötä, mutta tali- ja rasvaluomet lisääntyvät. Syytä tähän ei tiedetä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.10.2009 - 03:08

Luomet, melanoomariski ja aurinko

Auringon valolla ja lämmöllä on myös ikävämpi puolensa. Auringonvalon sisältämä UV-säteily on suurina annoksina vaaraksi iholle.
Talviunesta heräävä iho reagoi voimakkaasti auringonvaloon. Runsas altistuminen auringon UV-säteilylle lisää riskiä ihosyöpien, kuten esim. melanooman, syntymiselle. Ihomelanooma löytyy yleensä, kun potilas itse, hänen läheisensä tai lääkärinsä huomaa oudon luomen, joka sitten tutkittaessa osoittautuu ihosyöväksi.

Melanooman riskitekijät

Kaikki eivät ole yhtä alttiita saamaan melanoomaa. Melanoomariskin suuruuteen vaikuttavat useat tunnetut ja tunnistettavat tekijät. Suurin melanoomariski on henkilöillä, joilla on hyvin runsaasti luomia (yli 100 pigmenttiluomea), sekä niillä, joiden luomet ovat epätyypillisen näköisiä. Itsellä tai lähisukulaisella todettu melanooma lisää voimakkaasti melanoomaan sairastumisen riskiä kuten myös ihon palaminen auringossa toistuvasti.

Lähteet:
Akuutti: Arkisto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2009 - 08:47

en ole myöskään koskaan kuulut, et ruoka aiheuttais luomia, mutta just aurinko niitä aiheuttaa , myöskin voit saada taas jostain puutoksesta läiskiä ihoon... siis vitamiinin puutoksesta ...jotta monipuolinen ruoka on paras ehkäisy puutostauteihin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.10.2009 - 11:07

Tietääkseni ruoka niitä ei lisää. Mutta aurinko vaikuttaa ja ikä. Vanhemmiten luomet lisääntyvät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2009 - 13:20

Ruuista en osaa sanoa, mutta ainakin yksi vatsan toimintaa edistävä lääke (sellaisia pieniä keltaisia kuin helmiä, nimeä en muista) aiheuttaa ainakin kasvoihin luomia, jos pidempään käyttää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2009 - 17:37

Ei minun mielestä mikään ruoka lisää luomia...Olen nähnyt nuorillakin ihmisillä paljon luomia..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2009 - 20:16

En ole ikinä kuullut, että ruoka voi olla syy. Taipumus luomiin on kai geeneissä, ja sitten tuo liika auringonottaminen.