Mistä mahtanee johtua että jotkun valaat uivat matalalle rannalle parvena.Eivätkä pääse omin avuin pois.Onko tutkimustuloksia?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.10.2009 - 18:41

Joskus uutisissa ja dokumenteissa tosiaan näkee juttua suuntavaistonsa menettäneistä delfiineistä ja valaista, jotka ovat ajautuneet rannoille. Sukellusveneiden ja laivojen kaikuluotauksella on kuulemma asiaan jotain vaikutusta. Tehokkaimmat Yhdysvaltain käyttämät kaikuluotaimet mölyävät uutislähteiden mukaan 235 desibelin voimalla, joten ei ihme jos tärykalvot paukkuu. Eli äänet vastaavat tehokkaiden suihkukoneiden muodostamaa melua. Myöskin valaiden lisääntymiseen ja kosiomenoihin tämän arvellaan vaikuttavan negatiivisesti.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 07.10.2009 - 19:49

Minulla on taas sellainen kuva että ajaessaan kalaparvia takaa ne ajautuvat matalikolle. Jos eivät pääse itse irti ennen laskuvettä ne jäävät kuivalle maalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 07.10.2009 - 21:00

Se mitä olen nähnyt noissa luonto-ohjelmissa, niin aina sanovat etteivät tiedä syytä moiseen ilmiöön. Tietääkseni sitä on tutkittu, mutta tulokset on jääneet mitättömiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2009 - 21:05

Hurmaava joukkoitsemurha?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2009 - 21:11

Ei se varmaan joukkoitsemurha ole vaikka sellaistakin joskus saa lukea.
Laivoja kai eniten syytetään, mutta pitäisi päästä käymään valaan pään sisällä jotta asia selviäisi varmasti. Surullista joka tapauksessa sillä lähes kaikki menehtyy aina.