Mihin C-vitamiini auttaa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.10.2009 - 23:51

C-vitamiinilla on elimistössä useita eri tehtäviä, joista monet liittyvät sen kykyyn pelkistää muita aineita (eli toimia antioksidanttina). Se edistää muun muassa kalsiumin ja ei-hemiraudan (kasviksista ja maitotuotteista saatavan raudan) imeytymistä, ehkäisee rasvahappojen sekä A- ja E-vitamiinin hapettumista, on välttämätön B12-vitamiinin ja foolihapon imeytymisessä, vaikuttaa steroidihormonien synteesiin ja sappisuolojen muodostumiseen kolesterolista ja ehkäisee nitrosoamiinien muodostusta. Kudokset tarvitsevat C-vitamiinia kollageenin muodostamiseen, josta riippuu muun muassa verisuonten, luiden, hampaiden ja kaikkien sidekudosten lujuus.

Lähteet:
wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.10.2009 - 00:34

Normaali annoksina tarpellinen, niinkuin kaikki muutkin mitä monipuolisesta ruuasta yleensä saadaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2009 - 06:52

Löytöretkien aikaan 1700-luvulla alettiin tuntea tuoreiden vihannesten ja hedelmien hyödyt keripukin ehkäisyssä. Kapt. Coog mm. ruoskitutti hapankaalista kieltäytyneet !
C-vitamiinista on tullut myös suosittu luontaistuote, jonka uskotaan parantavan yleiskuntoa ja ehkäisevän tai parantavan sairauksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.10.2009 - 08:20

Se pitää meidät pirteänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2009 - 08:23

C-vitamiinitabletit auttavat mm. siihen, että lääketehtailijat ja apteekkarit pysyvät rikkaina...
;=))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2009 - 13:32

C-vitamiini auttaa vastustamaan flunssaa vastaan ja piristää ihmistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2009 - 22:22

C-vitamiini suojaa elimistöämme monin tavoin. <sitä saadaan kotimaisista marjoita ja hedelmistä. Koska se ei varastoidu, niin sen saanti on turvattava joka päivä.