Voiko paidat jotenkin suurentua pesukoneessa tai pesun yhteydessä? - Miten?

Ostin hetki sitten uuden paidan joka on mielestäni suurentunut pesussa (vertaan toiseen saman malliseen paitaan). Leveyttä on tullut lisää.
Miten tuo on mahdollista/onko teille tapahtunut mitään vastaavaa?

Kuinka/Millaisessa pesuohjelmassa saisin paidan kutistumaan? :)

Avainsanat: pesukone pesuohjelmat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.10.2009 - 20:06

no meillä ne kyllä yleensä kutistuvat (niistä tulee sellaisia 'pallopaitoja')

mutta asiallisesti ottaen, törmäsin juuri viikko sitten kaupassa varoitukseen yhdessä paidassa "voi venyä pesussa" - liittyi jotenkin kankaan kuosiin

Kysyjän kommentti

Kiitos nopeasta vastauksestasi. =)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.10.2009 - 20:18

Paitoja on monia erinlaisia. kannattaa kaupassa lukea mitä tuotteesta on kerrottu.
-Ylensä hyvässä tuotteessa on asianmukainen lappu miten pitää pestä.
-Ns. halpapaidat eivät pidä pesun jälkeen mitään kuosia eikä mittoja.
-Pikkusen kun katsoo hyvää tuotetta, niin niissä ei koot pesussa muutu, toisaalta se kyllä hinnassakin pikkusen näkyy mutta tuote kyllä sitten kestääkin monia vuosia muuttumattomana uudesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2009 - 21:15

Voi kunpa tuo selittämätön ilmiö tapahtuisi meidänkin pesukoneessa;
paidat (ja vaatteet)kutistuu pesussa ja kutistuu jopa kaapissa:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2009 - 21:32

Ookkona pessyt siin lämpötilas mitä vaatteen pesuohje sano ja kuivaus kans? Oon huomanu, et jos ohje on 60 astetta ja pesee vaik 40, tapahtuu jotakin/tai päinvastoin.. samoin jos on jokin pusakka ollunna, niin ei voikaan henkaris kuivattaa vaan vaakatasossa, ettei veny.... /hihat kilometrin pituset, samoin helma, mikäs tää sun tapaukses oli kokonaisuudessaan?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2009 - 13:40

kyllä meilläkin käy niin että ne kutistuvat enempi kuin kasvavat leveyttä koneessa. mutta pesen yleensä 40 asteessa pyykit. joo minusta tuntuu samalta joskus mitä ankkuri sanoo vastauksessaan. et kaapissakin kutistuu välillä vaikka ei kerkeä edes pesemään ja pitämään koko vaatetta päällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2009 - 14:36

Riippuu varmasti materiaalista eli paita on jotain tekokuitus tms. Puuvillapaidat eivät ainakaan veny pesussa. Parasta katsoa myös pesuohje tarkkaan, löytyy kaikista vaatteista (ainakin laatuvaatteista).
Itselläni ei ole kokemusta tumpeloinnista pyykinpesussa.