mihin perustuu kortisoni hoito syövän yhteydessä

ystävälläni keuhkosyöpä joka onlevinnyt ja saa nyt kortisonia muiden hoitomuotojen lisäksi.miksi kortisonia ja mihin se vaikuttaa syövässä?nyt saa sytostaattje tabletti muodossa ja kortisoni annos nostettiin ihan maksimiin.mikä vaikutus kortisoni hoidolla on yleensä syövän hoidossa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 02.10.2009 - 13:25

Kortisoni on oheislääkkeenä syöpäpotilaan kivunhoidossa elämänlaadun parantaja. Kortisonia käytetään kasvainten pienentämiseen erityisesti aivometastaasien, selkäytimen lähellä tai ydinkanavassa olevien kasvainten sekä vatsaontelon alueen kasvainten aiheuttaessa potilaalle oireita. Huomattava merkitys kortisonilla on myös syövän hoidon, kuten sytostaattien tai sädehoidon, aiheuttaman pahoinvoinnin hoitamisessa yhdessä pahoinvointia estävien lääkkeiden kanssa. Lisäksi kortisonia voidaan käyttää sairauden aiheuttamien yleisoireiden helpottamiseen esimerkiksi kuumeen poissapitämiseksi (Joensuu ym. 1999).

Lähteet:
Google

Kysyjän kommentti

kiitti vastauksesta.se oli hyvä ja auttoi minuakin ymmärtämään kortisonin käytön.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.10.2009 - 13:30

Minä saan kipeeseen selkääni kortsonia piikkeinä. Huomenna piikki päivä.
Kortisoni on lisämunuaisen kuorikerroksen hormoni. Tarkemmin se on kortikosteroidi, jonka kemiallinen kaava on C21H28O5 ja CAS-numero 53-06-5. Se on läheinen kortikosteronille.

Kortisoni ja adrenaliini ovat pääasialliset kehon stressitilanteessa erittämät hormonit. Kortisoni nostaa verenpainetta. Sitä voidaan käyttää lääkkeenä tablettina, suonensisäisesti tai voiteena. Kortisonia on myös sisäänhengitettävissä astma- ja allergialääkkeissä: kortisoni lieventää limakalvojen tulehdustilaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.10.2009 - 14:12

Kortisooni on monikäyttöinen. Minä hoidan sillä tuota märkärakkulapsoriani. Se harmi siinä aineessa on että pitkäaikaisessa käytössä tulee miinus puoliset esille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 16:53

Luultavasti sen tarkoitus on helpottaa hengitystä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 19:37

Minulla kortisonipiikit auttavat niveliin. Ei niissä mitään vikaa ole todettu, mutta... tulehdukseen auttavat. Kortisonia tabletteina esim. lääkeallergian iskiessä. Astmapotilaille myös kuureina.