Ihmisulosteista syntyvä liete halutaan lannoitteeksi pelloille ?

Jätättekö puurotarpeet ostamatta?

www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...5249748050

Lisätty: 02.10.2009 - 10:37

Peimarissa on sitten sikaloita niiden lietteessä on hyvät aromit.

Kyllä vahanajan "uthus" on vieläkin hyvä, sen tuote käy sellaisenaan pellonvoimaksi.
Siinä ei ole fosforia mitä on pesuaineissa, menköön ne puhdistamojen kautta vaikka mereen.

Avainsanat: helsingin-sanomat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.10.2009 - 17:23

hvyin sopis ja paljon vähemmän haittoja kuin keinolannotteista (ymmärrettävistä syistä kemianteollisuus ja sitä lähellä olevat piirit mm. MTK ovat vastustaneet)

Kysyjän kommentti

Kemira on myynyt lannoitetuotantonsa Norjaan jo ajat sitten. Hinnat pomppas pilviin Suomessa. Olisko MTK kannattamassa vielä?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.10.2009 - 09:53

mitähän nykyisinkin sinne pelloille ne maajussit mahtaa todellisuudessa ajaa.... mutta jos ne lietteet ovat jotenkin todella hyvin käsitelty niin miksei ...täällä ainakin haisee aina vällillä sien jätökset ja tiedä sit mitkä muutkin välillä niin paljon, et ei voi ulkona olla , on sen verran aromirikkaat aromit.... no nykyisin meillä ei ole lokakaivon tyhjennyspistettä tällä kylällä tai kaupunkis nykyisin... niin joutuu se lieteauto tuon meitin pytyn sisällön ajamaan turkkuseen, niinpä yhden lokakaivon tyhjennys kerta on nyt liki 100 e ja niitä kertoja tulee meille n.4x vuodessa ... jotta olen kyllä iloinen jos joku maajussi tulis ja ilmaiseks tuon lietekaivon tyhjentäis, vaiks sit sinne peltoonsa ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 11:01

Luomu on pop!
Mieluummin minä hajusta kärsin, kuin metelistä. Mökillä pääsee joskus nauttimaan kummastakin. Metelistä menee hermot, kun p kun yrittää nauttia järvimaisemasta, ja lannanlevitystraktori möyrii vastarannalla. Ei se kuulu edes kovaa, mutta toivoisin sen häipyvän mahdollisimman äkkiä.

Lisätty: 02.10.2009 - 11:52

www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/...697256.gif

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 11:41

Joo ja toiset kalliita jäte järjestelmiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 12:16

Sitähän on käytetty lannoitteena jo esi-isiemme ajoista lähtien. Ollut poissa muodista muutamat viime vuodet, mutta nyt puhaltavat uudet tuulet. On muuten puhtaampi vaihtoehto, kun parikymmentä vuotta sitten, kun ensimmäiset puhistamojen lietteet ajettiin maanviljelijöiden pelloille. Silloin niissä oli suuria metallipitoisuuksia ja muita vaarallisia kemikaaleja, joista ei tavallinen kuluttaja tiennyt tuon taivaallista. Nyt lietettä sekoitetaan vain tarkkaan valvotuissa olosuhteissa puistojen istutusmultiin.

Manne koputti maalaistalon oveen illalla.
Kun isäntä tuli avaamaan, Manne kysyi:
- Hai, sie isäntä, tarviit sie kuivii halkoi?
Johon isäntä vastasi tiukkaan säyyn:
- No, en varmasti tarvitse!
Aamulla, kun isäntä meni halkoliiteriin, se oli tyhjä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 17:04

Mistä sitä tietää mitä maajussit pellolleen ajaa.