Joko saa aloittaa lintujen talviruokinnan?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.10.2009 - 11:04

Minulla talitintit katselivat ikkunasta niin syyttävästi, että oli pakko viedä talipallo.
Se katosi parempiin suihin päivässä.

Kysyjän kommentti

Pakko oli aloittaa ruokkiminen,kun tulivat ikkunan taa kyselemään.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.10.2009 - 09:20

En löytänyt lakitekstiä ko asiasta. Kaikki on sallittua mikä ei ole erikseen kielletty.
Mistä sen tietää jospa huomenna kieltaisivat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 09:56

Mielestäni kannattaisi odotella kunnon pakkaskelejä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 09:58

ei ole mitään esteitä mikset vois, mutta kyllä ne tipuset vielä löytää jonkin aikaa syötävää maastakin tai mistä ne sitä sitten hakevatkin... aattelisin , et sitten vasta , kun maa on roudassa ja eivät sieltä enään mitään saa , niin alkaisin tuon ruokinnan , mutta toisaalat näkeehän siinä sitten talvilintuja joita sinne tulee syömään , jot jos tykkäät niin anna vaan tipusille ruokaa .. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.10.2009 - 10:39

Olen kuullut, että vasta sitten kun lumi peittää maan tai maa on jäässä, ettei linnut saa sieltä ravintoa kaivettua nokkiinsa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 10:46

kyllä ne vielä löytää marjoja ja ötököitä lehtien alta, mutta ei kai mikään kiellä! Mulla auringonkukatkin siemenineen vielä penkissä odottaa lintuystäviä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 10:52

Kukas sen kieltää, saa toki.
Mutta niitä "saa" ruokkia sitten koko pitkän talven.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 11:44

Saako yleensä kerros / rivi talossa ?????????

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 11:58

Minä aloitan vasta kunnon pakkasilla, kun linnut ei enää löydä luonnosta niin paljon ruokaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 12:33

Lintujen talviruokintaan voi vaikuttaa paikallinen, esimerkiksi Kaupungintaloyhtiö mm. seuravasti. Mikäli kerros- tai rivitalokiinteistö sallii lintujen ruokinnan, tulee sen suorittaa suunnitelmallista jyrsijöiden torjuntaa turvallisella tavalla ympäristön lapset ja lemmikkieläimmet huomioiden. Kiinteistön on annettava asukkaille tästä tarkemmat ohjeet mm. hygieniasta ja oikeasta ravinnosta, mitä on myös valvottava. Syksyllä aloitettua ruokintaa on jatkettava kokotalven ajan aina kevääseen saakka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 02.10.2009 - 13:05

Kannattaa vielä odottaa kun tulee pakkasia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.10.2009 - 14:05

Toki sen saa aloittaa. Muistaa vain pitää ruokaa aina tarjolla näille tirppasille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 14:09

Saa aloittaa, mutta itse odottaisin vielä kunnes tulee oikeasti kylmä eivätkä linnut enää löydä muualta ruokaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 17:08

Ei vielä kannata aloittaa vielä löytävät itse syömistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 17:26

eihän se ole luvanvaraista puuhaa, mutta ettei nyt turhaan houkuttelisi muuttajia jäämään liian pitkään, niin voisi olla järkevää aloittaa vasta sitten kun luonnonmukainen ravinto alkaa käydä niukaksi (monilla lajeilla vasta pysyvän lumipeitteen tultua)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 18:57

En ihan vielä, vaikka tintit käyvät jo kovistelemassa tai muistuttavat olemassa olostaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 22:57

Varmaan ne tintit kerjää mutta onko järkeä totuttaa jo nyt hyvin yksipuoliseen ravintoon jos niillä on muutakin tarjolla? Tosin asiasta enemmän tietävät neuvovat aloittamaan hyvissä ajoin että oppivat hakemaan eväät laudalta - itse odottelen ruokinnan aloittamista vielä hetkisen:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2009 - 10:23

Läheisen joen rantaan tuli juuri teksti jossa kielletään sorsien ruokinta, joten varmaan ainakaan siellä ei saa syöttää edes siiliä tai pupua.
Tiaisille antaisin jyviä vasta kun maa on jäässä ja ruokaa ei todellakaan löydy mistään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2009 - 17:10

Asumme omakotitalossa metsän reunassa. Olemme ruokkineet lintuja ympäri vuoden.