Onko kokemuksia vesivahingosta asunnossa? Utelen juuri yli kahden kk:n evakosta kotoutuneena ja monta tuhatta euroa köyhempänä.

Vakuutus ei useimmiten korvaa...

Lisätty: 02.10.2009 - 12:57

Kuulemma ei ennalta arvaamaton; kylppärin lattiakaivo tippasi alakertaan. Kyllä yhtiövakuutus tuli vastaan vesieristeisiin asti; kaikki pinnat onneksi uusittu, olisi ollut edessä kuitenkin. Kotivakuutuksesta vain asumisen keskeytyskorviketta. Kiitos kannanotoista. (Vuosi sitten kuntoarvioryhmä arvioi paikat kuiviksi; ei auttanut. Niillä oli kuulemma huonot vehkeet mitata.) Se kyllä jurppi, koska tuolloin juuriasentamani lattia viereisestä huoneesta piti purkaa ja kuivata 4 viikkoa.

Avainsanat: vesivahinko

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.10.2009 - 01:00

No onpa sulla käynyt köpelösti, harmi.

Itselleni on vesivahinko osunnut kohdalle kahdesti, paljon harmia, mutta taloudelliset menytykset kyllä korvattiin vakuutuksista.

Esimmäinen tapaus oli kerrostaloasunnossa, jossa yläkerassa huono putkiliitos repesi päsiäispyhinä, kun ketään ei ollut paikalla, vettä valui vuorokauden verran meidänkin kämppään. Talon vakuutus maksoi remontit ja oma kotivakuutus, irtaimistovahingot ja muutaman päivän oleskelun evakossa.

Toinen tapaus rivitaloasunnossa, jossa lattiamme alla kulkeva päälämpölinja halkesi, sen korjaamiseksi oli puhkottava meidän asunnon saunan ja olohuoneen lattiat.
Korjaukset taloyhtiön vakuutuksesta ja evakkoretki omasta kotivakuutuksesta. Minulla ei ollut minkäänlaisia ongelmia vakuutuskorvausten kanssa, muuten homma kyllä rassasi ihan riittävästi.

Sinulla ilmeisesti vahinkoihin liittyi jotain mistä puhutaan siellä pienellä kirjoitetussa tekstissä?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.10.2009 - 02:23

Kotivakuutus korvaa muutosta ja irtaimistolle aiheutuneet vahingot joissain tapauksissa. Jos vahinko on omasta syystä aiheutettu tai väärästä vesiliitoksen tai putkiston asennuksesta tai hoidosto ( esim. jäätyminen ) ei korvausta yleensä suoriteta. Kannattaa aina tarkista omasta vakuutusyhtiöstä. Korvaushakemuksen teko kannattaa aina tehdä heti vahingon sattuessa ja sen voi tehdä helposti vaikka netissä. Vakuutusyhtiösi ratkaisee sitten korvaako vahingon vai ei. Nyt kysymyksestäsi ei selviä, mikä vahingon on aiheuttanut ja siihen on mahdotonta siis antaa tarkempaa vastausta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 04:42

Olen joitakin "soppia könynnyt" kunnostamassa, tosin en enää näin oloneuvoksena.

Saitko edes uusittua pintamateriaalit mieleisiksesi?

Vesisivahingon nimellä puhutaan monesta hullujen rakentamisvuosien töpästä 80-luvun lopulla.
Se aika sai lahjattomat laulamaan jne. Pankeista työnnettin rahaa ja kaikki oli gryndereitä.
Maksattiko ne pankit vielä veronmaksajilla kuprunsa kun ajoivat ihmiset "kuseen"? Olen uutisoinnista saanut sellaisen kuvan. Oli kop, kop ja syp, syp, jne. Missä ne nyt ovat? Taisi olla ainut pankki "isäntien pankki" joka säilyi suomalaisena. Senkin nimeen on nyt tullut joku vakuutusyhtiön nimi mukaan viimeaikoina.

Kysymyksestäsi ei käy ilmi mistä vesi tuli rakenteisiin, joten siihen en ota kantaa.

Lisätty: 02.10.2009 - 09:25

Jos tahallasi jätit kraanan auki ja yritit maksattaa remonttisi vakuutusyhtiöllä niin kaikki meni oikein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 08:57

Harmi, että sinulle kävi noin.
Korvauksen saaminen vakuutusyhtiöltä riippuu kuitenkin varsin paljon siitä, millainen vakuutus sinulla on ollut. Jotkut "säästävät" ja ottavat vain palovakuutuksen tai esim. rajoitetun vahinkovakuutuksen. Silloin ei tietenkään voi saada korvauksia vakuutukseen kuulumattomista vahingoista.
Minulla on (lähes) pelkästään hyviä kokemuksia kotivakuutuksesta, kyseessä on ns. laaja kotivakuutus, jolloin välttyy pienistä yksityiskohdista riitelemisestä. Tietysti vakuutusmaksu on vähän suurempi kuin "perus-kotivakuutuksessa" tai palovakuutuksessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 10:00

Kyllä on kokemusta. Rivitalokotimme kakkoskerrokseen sijoitettu lämminvesivaraaja hajosi keskellä yötä ja lorotti vedet alakertaan saakka. Taloyhtiön vakuutus korvasi varsin hyvin, koska äkillisestä vahingosta syntyneet vahingot se korvaa herkemmin kuin pikku hiljaa jostain pienestä vuodosta syntyneet. Silti tuli itsellekin aika lailla kuluja, kun samalla oli järkevää teettää hiukan "ylimääräistäkin" remppaa. Kuusi viikkoa elelimme ilman lämmintä vettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 11:13

Kallista lystiä on, jos vakuutus ei korvaa.
Viimeinen tapaus, minkä näin, oli millistä kiinni, että ei korvattu. Suojaputki oli sen millin liian lyhyt, ei korvausta. Koko kesän ovat asuneet itse tekemänsä remontin keskellä. Ei kivaa, ei, ja maksaa silti hunajaa, vaikka itse tekevätkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2009 - 17:17

Ikävä asia sinulle.Minulla ei kokemusta noin isosta vahingosta,mutta meiltäkin on kuivatettu kylpyhuone.