Miten määritellän onko ovi oikea vai vasen kätinen ?

Siis huumorilla sisään mennessä vai ulos tullessa Ja aukeaako ovi sisään vai ulos.

Lisätty: 30.09.2009 - 19:00

Kyllä timpuri tietää ja tulee sen meille kertomaan, odotellaan vaan

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.10.2009 - 12:48

Se kätisyys määritellään aina aukeamissuunnasta . Jos sinulla on vasenkätinen ulko-ovi, niin ULKOA katsottaessa saranat ovat vasemmalla puolen.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.09.2009 - 18:40

meikäläisen logiikan mukaan sisäänmennessä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2009 - 18:45

Sisäänmennessä, ainakin jos ovimyyjään on uskomista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2009 - 18:45

siit vaa et jos avaat ove oikkial tai vasemmal kädel, mut kyl mää menen mist ovest vaa sisää ja ulos , hyväl mielel ... ainaskii ... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2009 - 18:51

Sarana puolesta.

Lisätty: 30.09.2009 - 19:32

Eikö nim. luota rkm:n asiantuntemukseen?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2009 - 20:28

Siis vasenkätisille omat ovet vai....???

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2009 - 20:32

Nyt meni ohi....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2009 - 21:00

Sen verran paljon tuli ovia asennettua tämän menneen kesän ja syksyn aikana niin joskus itsekin piti tuumailla kumman oven valitsen ovia on: oikeakätinen saranat oikealla, vasenkätinen sarananat vasemalla. Kyllähän ovi täytyy asentaa niinpäin että se on käytännöllinen, esim. ei kannata asentaa vessan ovea joka avautuu vessaan päin. Ihan normaalijärjellä kun ajattelee asiaa ja mikä on käytännöllisin ratkaisu jos ainakin useita ovia lähellä. Toisaalta kun taas toisesta suunnasta tultaessa oven saranat eivät ole niikuin toisella puolella. Otappa nyt selvää.

Lähteet:
Omat asentamat tiedot.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 01.10.2009 - 00:19

aika samahan se, saa hyvin oikea-kuin vasenkätinenkin auki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2009 - 09:53

Kun katsoo ovea saranapuolelta, niin jos saranat ovat vasemmalla, ovi ja myös lukko on vasenkätinen, jos saranat ovat oikealla, ovi ja lukko on oikeakätinen. Oven kätisyydellä on merkitystä, jos on hankkimassa oveen lukkorunkoa, joista useimmat eivät ole symmetrisiä. Itse lukkosylinteri ja painikkeet ovat yleensä symmetrisiä, jolloin ne sopivat yhtä hyvin vasen- tai oikeakätiseen oveen.

Lähteet:
www.abloy.fi/008/inet/abloy/...rungot.pdf

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2009 - 21:15

se riipuu siitä kummalla puolella sä ja sun käsi on :)