sienestäjä-napsut, tunnistatteko kuvasta nämä 6 sientä ? valperi.blogspot.com/2009/09...attia.html

lenkkipolkuni varrella on näkynyt monenmoisia sieniä, itse en tunnista niitä lainkaan, osaisko joku kertoa nimiä näille kuudelle ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.09.2009 - 21:59

Eiköstäs nuo muut oo näit ns. kuukunanmunii ja toi viides se syötävä elikkäs meikäläisittäin sanottuna karvalaukku?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.09.2009 - 21:59

Mun mielestä siinä oli ainaskin karvalaukku-tai rousku,jokin ukon tai akan suomuinen mustesieni ja maamunaa(ei tuhka),nimistä en ole satavarma,kun mun mummo nimitteli joskus sieniä omilla keksimillään nimillä,mutta tuttuja jotenkin.Ekaa en keräis,on jokatapauksessa valkoinen!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 22:13

Ainakin karvalaukku ja "heppilakkinen herkkuvarsi siitikki kaksois juurimukuloilla" oli kolmas.Olen lukenut sieniopasta jossa sanotaan että opi tunnistamaan myrkkysienet ja kerää vaan tuntemisia sieniä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 22:35

Tässä on Suomen sieniä luettelo:
www-hotel1.it.helsinki.fi/~e...amp;pcat=6

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 23:12

Ylhäältä alaspäin:
tuntematon
harmaamustesieni
nurmituhkelo?
karvarousku, ryöpättävä
känsätuhkelo, syötävän hyvä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 23:19

No tuo neljäs sieni on karvarousku eli karvalaukku..oivallinen ryöpättävä sieni esim. sienisalaattiin.Noita muita en tunne enkä lähde arvuuttelemaan :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.09.2009 - 23:57

Ensimmäinen näytti Jauhosienelle. Mutta kun ei näe jalkaa kokonaan eikä lakin alapintaa niin varma en voi olla. Saattaa olla myös valkoinen kärpässieni tai jopa herkkusieni.
Toista en tunnistanut
Kolmatta en tunnistanut
Neljäs Akansieni tai Ukonsieni, molemmat yhtä herkullisia ja melkein saman näköisiä
Viides Karvalaukku
Kuudes on joku Tuhkelo ehkä.

Sieniä ei voi eikä saa tunnistaa koskaan pelkästään lakin päältä katsottuna, vaan jalka ja sen sukat tai sukattomuus on erittäin tärkeä tunnistuksessa sekä lakin alla olevat heltat ja niiden väri.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2009 - 00:38

1. Kuva: Valkoinen kärpässieni, arvaus, koska sieni pitäisi nähdä myös alta. Jalan tuppi, rengas, helttojen väri ratkaisevat. Tappavan myrkyllinen. +++ Suomen vaarallisin myrkkysieni. Sekoitetaan usein juuri tapionherkkusieneen, joka on herkullinen sieni suoraan paistettuna. Voi olla, myös Isorusokas, joka kuuluu jauhosienien lahkoon, mutta ei yksi kuva riitä tunnistukseen 100%:sesti.

2. Kuva: Mustesieni, tieto, ottaisin käteen vielä ja tarkistaisin taas heltat, syötävä sieni. Älä ota alkoholia tämän kanssa, koska sisältää antabusta, mikä aiheutta pahoinvointia yhdessä alkon kanssa.

3. Kuva: Maakuukunen, tieto, mutta tarkistaisin vielä jalan ja alapuolen sienestä, syötävä sieni

4. Kuva: Nuori Ukonsieni. tieto. Syötävä ja herkullinen pannulla paistettuna. Olemassa myös saman näköinen pienempi sieni eli akansieni. Tämä sotketaan joskus myös suomuorakkaaseen, mutta siinä on keskusta musta, täplämäinen ja sieni on tummempi. Maku paljastaa myös sienen heti, sillä suomuorakas on arvoltaan kelvoton sieni, mutta toki syötävä. Olen joskus laittanut niitä sekasienien joukkoon ja silloin ovat ok ruokaa. Sieni on myös lihakas, verrattuna ukonsieneen ja sen tuntee heti painosta kädessään. Ukonsieni ja suomuorakas ovat myös valtavan kokoisia lakiltaan ja peittävät isonkin paistinpannun pohjan.

5. Kuva: Karvarousku eli karvalaukku, tieto, erinomainen ruokasieni ryöpättynä. Ruotsissa luokitellaan kuitenkin myrkkysieneksi, eli ei kauppasieniluettelossa, syystä jota en ymmärrä? Itse syönyt koko ikäni ja vieläkin sätkin tässä?

6. Kuva: Käsätuhkelo, tieto. Syötävä. Tarkistaisin vielä alaosan laji määrityksen takia. Mutta ei ainakaan myrkyllinen, se on varmaa.

Sieniä ei saa tunnistaa koskaan pelkästään kuvan avulla. Tunnistus ei onnistu pelkästään lakin päältä katsottuna, vaan jalka, tuppi, rengas ja sen sukat tai sukattomuus on erittäin tärkeä tunnistuksessa myös lakin alla olevat heltat ja niiden väri. Ota sieni aina käteen tutkittavaksi, jos et ole varma sienestä....älä poimi sitä.

Lisätty: 30.09.2009 - 00:43

Erinomainen kysymys! Lisää tällaisia Napsuun!

Lisätty: 30.09.2009 - 01:10

Tiedoksi vielä eräs asia netin huonoon uskottavuuteen. Laitoin googlen hakuun: mustesieni ja sillä haulla tuli oikeita mustesieniä ( monta lajia ), mutta myös pulkkosieniä. Pulkkosienet ovat myrkyllisiä sieniä ja saattavat aiheuttaa runsaasti nautittuna myrkytystilojakin.
Siis varo näitä!
Kuva:
www.luontokuvateskonen.com/g...alNumber=1

Lähteet:
Oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2009 - 01:05

no enpä tunnistanut ensimmäistäkään, mutta opin jotain uutta näistä vastauksista,
kiitti kysyjälle/vastaajille

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2009 - 08:26

Noita muita sieniä en tunistanut,mutta akansienen tunnen ja karvalaukun.Missääntapauksessa en kerää,kun vain tuntemani sienet.Tästä on kai aikaa joku pariviikkoa,kun löysin tosta meidän mahosta metsästä yhden ainoan ukonsienen,se ei ollut mikään valtavan iso sopi just miun pienelle pannulle,kun sen paistoin.Sanomme tuota toista lähimetsää mahoksi,kun sieltä ei ole koskaan löytynyt mitään syötäviä sieniä,mutta nyt se ilmeisesti alkaa toipua sienimetsäksi,kun tänä syksynä sieltä on löytynyt jopa rouskuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2009 - 23:39

Ekaa en söisi, paitsi jos sillä olisi mm. rusehtava pillistö. Sieni pitäisi tunnistaa tarkemmin. Vaihtoehtoja sienistä useampia. Mustesienistä kaikki ei ole syötäviä, nekin tutkittava tarkemmin. Ukonsieni, karvarousku, maamuna tuttuja. Viimeinen tuhkelo. Maamuna ja tuhkelo lähes samanmakuiset. Sitkas pinta kuorittava.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 01.10.2009 - 00:17

en tunnista.