Minä puhun Teranssista

Ja minulta kysytään mikä se on ? Oliskohan jotain perua karjalasta

Lisätty: 29.09.2009 - 15:09

hahahaa : lakin on mökillään TERANSSI muilla näköjään TERASSI

Lisätty: 29.09.2009 - 15:29

Jumppiksen lähettämässä linkissä puhutaan / vastataan.

Teranssi

Tässä muutama kuva vielä teranssista,joka viime kesänä saatiin tähän pisteeseen. Mietittävänä on laitetaa teranssille kaiteet vai ei. Tehkää ehdotuksia. Mitä muutoksia voisi tehdä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.09.2009 - 13:58

Viherpihakin kirjoittaa niin en tiedä mistä kirjoittaa.
Tässä kuva: www.viherpiha.fi/node/5655

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 29.09.2009 - 13:22

Ei hajuakaan mitä tuo Teranssi tarkoittaa. Ainoa lähellä oleva mikä tulee mieleen on terassi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 13:29

jos sinä puhut teranssista minä oletan sinun puhuvan siitä minkä itse tunnen nimellä terassi, jos jotain muuta tarkoitat niin ei ainakaan minulle aukea

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 13:50

Mikä se on?Sulla?

Lisätty: 29.09.2009 - 14:17

Jeps,viherpihakin tai yksi ääni siellä,musta tuntuu...se on vain oma nimitys jollekin kuten
jos puhuisin karski tarkoittaessani karkki,"kaikkihan"tietävät kuitenkin et tarkoitan karkki,vai?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 14:02

terassissako on aatees , jos pukut teranssista .. jollain muurteella kenties.. ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 14:33

Kyllä minäkin käyn kylällä teranssilla kesällä! =D Ja mökilläkin on teranssi mökin kupeessa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 15:35

Teranssi???! Ketä sillai puhuu?
Ärsyttävän kuuloinen sana. En ole ikinä kuullut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 15:53

Mikä on teranssin, kuistin , verannan ero. Ja mikäs tämä on. Katto samaa kun päärakennus, avonainen tila. Sisäänkäynti tämän kautta. 4*3 metriä betonilattia esim. suorakaiteenmutoisessa talossa?

Kuisti ja veranta tarkoittavat samanlaista paikkaa tai tilaa, esim. ulko-oven eteen tai asuinrakennuksen liittymäksi rakennettua tavallisesti kaiteellista katosta tai lasiseinäistä eteistä tai vilpolaa.

Terassi taas on joko talon edustalla tai tasakatolla oleva oleskelupaikka tai penger tai porrasmainen tasanne puutarhassa.

Avoin tila sisäänkäynnin edessä on katos. Katokselle on omaista, että se on katon suojaama tila ja ainakin yhdeltä sivulta avoin. Se voi olla pelkästään pylväiden varassa.

Lähteet:
Suomen kielen perussanakirja, Edita
Kielitoimiston sanakirja, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus

Eri murteissa ihminen käyttää myös sanoja piruletti ja teranssi,.... piruetin ja terassin sijaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 15:53

Luulisin, että kysymyksessä on terassi-sanan virheellinen muunnos, olen sen kuullut muualtakin, ja luulin sitä vitsiksi. Terassi on vieraskielinen lainasana, joka on suomen kieleen muuttunut esim. teracesta terassiksi, teranssi ei ole samaa tarkoittava sana, vaan virheellinen muutos samasta sanasta. Onhan näitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.09.2009 - 16:50

Olen minäkin kuullut teranssi-sanan. Ja ilman muuta oletin, että se on sama kuin terassi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 21:16

Meillä on terassi ilman ännää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 01.10.2009 - 00:08

terassi? transsi