Hauta otettiin seurakunnan haltuun ?

Serkkupoikani tuli sanomaan että äitisi / isäsi hautakivi on seurakunnan varastossa. Rupesin soittelemaan että miksi ? Hauta-aika on mennyt umpeen ilmoitus on ollut haudalla 2 vuotta ja 2 vuotta kuolleelle siskolleni siitä on ilmoitettu. Nyt 100: n puhelun ja jyväskylän kunta liittymän jälkeen kävin katsomassa nyt kivi on takaisin paikallaan odottelemassa minua.

Lisätty: 29.09.2009 - 12:50

Jouduin maksamaan siirto kustannukset.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 29.09.2009 - 13:17

No ei kai se seurakunnan vika ole jos te ette reakoineet ilmoitukseen. Hyvä kuitenkin että saitte asian hoidettua ja hautakiven haudalle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.09.2009 - 12:47

Maksata ne puhelut myös seurakunnalla, niillä on rahaa.

Lisätty: 29.09.2009 - 14:03

Miten tämä kuollut sisko voi reagoida ja nimimerkki tietääkseni on sidottu pyörätuoliin, eivät varmaan kovin usein haudalla käyneet iDa hyvä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 16:12

Juuri tuon takia olen päättänyt, että minut polttohaudataan ja tuhkat heitetään koskeen. Ei tarvitse perillisten kysellä ja maksella hautamaksuja enää perääni. Polttohautauskulut on huomioitu testamentissani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 16:23

Tylyä väkeä tuolla seurakunnassa. Eivät vaivaudu ottamaan omaisista selvää, vaikka kirkonkirjoja ovat pitävinään, ja siitä maksuakin saavat. Hauta on kuitenkin vainajalle osoitettu viimeinen leposija, ja seurakunnan maa on siunattu tähän tarkoitukseen. Kaikki eivät vain tähän rituaaliin halua osallistua. Minullekin riittäisi pelkkä muistokivi, tuhkani voisi sirotella vaikkapa Punaiseen Mereen, siellä se olisi lämpimässä meren pohjassa melkein ikuisuuden...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 16:28

Kaksi vuotta katsotaan riittävän pitkäksi ilmoitusajaksi.
Jos siinä ajassa ei ilmaannu hautainhoidolle maksajaa, niin seurakunta poistaa kiven.

" Hautausmaiden yleiset alueet hoidetaan talousarviovaroin. Hautojen hoitoon ei kirkkolain mukaan voida käyttää seurakunnan verovaroja. Hautojen hoidosta vastaavat pääasiassa omaiset.

Hauta voidaan kuitenkin jättää seurakunnan hautainhoitorahaston hoitoon. Hautainhoitorahaston pääoma koostuu niistä varoista, jotka hoitosopimuksen tehneet haudanhaltijat ovat maksaneet rahastolle korvauksena hautojen hoidosta."

Sinun on jatkossakin huolehdittava riittävästä maksusta, toivottavasti vielä kauan, jos aiot päästä juuri siihen paikkaan viimeiseen lepoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.09.2009 - 17:00

Pitää sinun maksaa ne haudanhoitokulutkin, ettei käy uudestaan samalla tavalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 20:11

Seurakunta ryövää köyhiä.Turussa lämmitetään kiintestöjä polttohautauksessa syntyneestä lämmöstä ja tiedä häntä onko moraalisesti oikein vai ei.Mitään kirkon palveluja en ole saanut(tarvinnur)vaikka veroa olen maksanut 40v.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.10.2009 - 13:05

Kyllä sellainen sääntö on olemassa, että hoitamattomat haudat voidaan myydä uudelleen ja kivet viedään jonnekin varastoon.Kannattaa siis laittaa haudanhoitoasiat kuntoon, edes jollain tavalla.Voihan sitä maksaa jollekin eläkeläiselle jonkun sopivan summan, että käy hoitamassa ,jos itse asuu kaukana. Järjestelykysymys.