VIISUMI, OLESKELULUPA etc ?

Ulkomaalainen ystäväni on työskennellyt nyt jo parina kesänä suomessa ja hänellä on ollut tänne viisumi, nyt kuitenkin viisumin aika on kuulema umpeutumassa ja hän olisi kuitenkin tulossa työskentelemään tänne vielä ainakin neljäksi vuodeksi ja sitten ehkä muihin euroopan maihin..häntä kiinnostaisi myös kaksoiskansalaisuus mutta miettii pitäisikö hänen pysyä tiukasti suomessa se 6 vuotta vai saisiko hän käydä "kotimaassaan" pari kuukautta vuodesta? Muutenkin olisin itsekin halukas tietämään kaikki tästä viisumi-kansalaisuus-aiheesta.

Lisätty: 28.09.2009 - 04:10

kyseinen ystäväni on georgialainen

Avainsanat: viisumi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.09.2009 - 06:15

Tässä tietoja kyselemiisi asioihin.
formin.finland.fi/public/def...ture=fi-FI

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.09.2009 - 00:51

Ulkomaalaisen Suomeen tuloon ja maassa oleskeluun sovelletaan mitä ulkomaalaislaissa ja Schengenin sopimuksessa määrätään. Maahantuloon liittyviä asiakirjoja ovat viisumi, oleskelulupa ja työntekijän oleskelulupa. Viisumin suhteen maat jaetaan viisumivelvollisiin ja viisumivapaihin: viisumitarve Schengen-alueelle ja matkustusasiakirjat Suomeen.

Suomen kansalaisen on käännyttävä ulkomaille matkustaessaan kyseisen maan edustuston puoleen Suomessa tai Suomea lähinnä olevassa maassa.

Oheinen ohjeistus on tarkoitettu Suomeen matkustaville ja matkustamista suunnitteleville ulkomaalaisille. Ohjeessa käsitellään erikseen viisumivelvollisista maista saapuvien ja viisumivapaista maista saapuvien henkilöiden maahantulolupa-asiat.

Maahantulolupia haetaan ensisijaisesti hakijan kotimaassa olevasta Suomen edustustosta tai Suomea edustavan Schengen-maan edustustosta. Poikkeustapauksissa lupia (oleskelulupa ja työntekijän oleskelulupa) voidaan hakea myös Suomessa kuten myös viisumin pidentämistä.

213.138.148.12/doc/fin/palve...ntulo.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2009 - 03:17

jos on työnantaja valmiina niin työnantaja hakee työntekijäviisumin,helpoin tapa toimia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2009 - 08:08

Säännökset löytyvät ulkomaalaislaista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.09.2009 - 17:20

Kyseisen maan konsulaatti voi tietää myös asiasta jonkin verran.