Onko eläinrääkkäystä kun kalastusohjelmissa koukkuun tarttunut kala päästetään takaisin veteen?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.09.2009 - 20:29

Olen kattonut ulkomaan kalastusohjelmia. Kaloja on laskettu takaisin ja usein vain aika höplästi kiinni ovat olleet. Olen laskenut kaloja takaisin itsekin, enkä koe itseäni eläinrääkkääjäksi. Vain ne ilman rutinaa... Kts edellinen vastaus. Terve järki mukaan omissakin touhuissa. Ja uskon, että suomalaiset osaavat namä hommat.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.09.2009 - 20:17

Kyllä se kalan päästäminen veteen takaisin tuntuu jotenkin pahalta, joskushan kala on voinut niellä vatsan sisälle koukun, kyllä se rutina kuuluu kun sitä vedetään pois. Katsoisin että se on eläinrääkkäystä.

Lähteet:
Oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.09.2009 - 20:26

Jos se koukku on tosiaankin syvällä sisuksissa, niin ei niitä päästetä takaisin veteen. Vain sellaiset jotka roikkuvat koukussa leukaperistään. Ja se ei ole eläinrääkkäystä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.09.2009 - 20:37

Pitäähän meilläkin laskea esim. alamittainen hauki takaisin. Olen kuullut jonkun kerran sanoneen ettei kalalla olisi tuntoaistia, eli silloin se koukun irrottaminen pitäisi sattua. Mutta jos sisuskalut tulee ulos koukun mukana, eihän sillä kalalla silloin ole mahdollisuutta jatkaa auvoisaa uintiaan.
Mutta ei se mielestäni ole eläinrääkkäystä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2009 - 20:47

Eiköhän ainoastaan kunnossa olevat kalat päästetä takaisin uiskentelemaan ja vahingoittuneet kolkata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2009 - 22:07

Minä en ymmärrä ollenkaan sellaista kalastusta pidettään kalaa käsissä jonkun aikaa sit päästetään takaisin veteen. Ei siinä kalastuksessa ole mitään järkeä. on kuin leikkis vaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2009 - 22:07

kyllä on

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2009 - 22:12

Selaisessa kalastamisessa ei ole mitään järkeä,jos niitä saatuja kaloja ei valmisteta ravinnoksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2009 - 22:46

ikäni olen kalastellut, jotenkin kuitenkin karsastan kaikkea tarpeetonta pyydystämistä, lähes aina olen alamittaiset laskenut takaisin, elleivät sitten ole niin pahasti vaurioituneita että vaikuttavat elinkelvottomilta

sitä 'urheilukalastusta' jossa kala vain pyydetään ja lasketaan sitten menemään en ole oikein koskaan ymmärtänyt

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2009 - 23:03

Kyllä ne alamittaiset on päästetty takaisin kasvamaan..eihän ole muuta..kun jääneet vähän leuasta kiinne..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2009 - 00:14

Kyllä se voi sattua, sillä ihmisellähän väitetään olevan (kalan) evien rudimentit korvien takana. Kyllä iso koukku korvan takana voi tuntua aika ilkeältä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2009 - 00:30

En revi koukkua kalan suusta sillä otan sen nätisti pitkäleukaisilla pihdeillä pakittaen.
Ei se haukikaan isoa kuvaa kovin syvälle niele.
Joskus Vetsikkojoen vesistössä pääkopan lapissa oli ahneita haukia nielivät lohikaloille tarkoitetut perhot syvälle. Niille täytyi näyttää pappia että sai perhot talteen. Jätimme ne hauet vaivaiskoivujen oksille kuivumaan. Olimme toistaviikkoa tunturissa ja paluumatkalla kävelimme päivän samoja jäkiä ja kyllä oli kaikki hauet menneet luonnon kiertokulkuun. Kaikki olivat kelvanneet joidenkin ravinnoksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 26.09.2009 - 02:22

Riippuu kalan kunnosta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2009 - 01:11

Ei jos kidukset toimii.
Se on kun eräässä maassa leikataan isosta kalasta 20cm pituinen evä ja kala heitetään takaisin veteen kuolemaan (ja kitumaan).