Onko teillä ollut kotona vesivahinkoa??

Meidän yläkerrassa asuvilla oli putki vuotanu (jopa vuoden) ja nyt eilen meiltä purettiin keittiöstä puolet kaapeista, kaakelit ja tiskipöytä. Asunnossa silti pitäisi kahden pienen muksun ja eläinten kans vaan asustella. Tiskikonetta ei voi käyttää, vessan lavuaarissa tarttee sit tiskit tiskata... =) Kävin ostamassa pahvilautasia ja muovimukeja.. pääsee ehkä vähän helpommalla. Yhtä huonosti kävi meidän alapuolella asuville, niillä kolme vielä pienempää muksua!

Avainsanat: karmee remontti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.09.2009 - 12:00

Idalle tiedoksi, että kyllä tuollainen vesivuoto on mahdollinen myös omakotitalossa ja vahingot myös samanlaiset kuin hahahaa:llakin ovat. Eivät vedet suoraan maahan valu, vaan jäävät asunnon lattiakerroksen alle muhimaan ja aiheuttavat siellä mm. homevaurioita, jotka voivat johtaa henkilöiden sairastumisiin loppuiäkseen. Homekeuhkot ovat elinikäinen sairaus. Olen käynyt tarkistamassa erään talon, jonka kattovedet olivat valuneet suoraan seinärakenteita pitkin talonlattian alle. Talo oli valettu laatalle, jonka reunat nousivat reunoista ylöspäin ja tämän johdosta vettä lillui pohjalla kymmeniä senttejä. Vesisaatiin pois, kun lattiat purettiin ja pohjalaattan nurkkiin porattiin kallioporalla reiät, josta vesi valui maahan. Styroksit lattian pohjalla olivat mustia kuin koksinpalat. Salaojat eivät vetäneet pohjalla kunnolla ja koko talon ympäryskaivettiin kaivinkoneella auki ja asennettiin salaojat ja sadevesikaivot, jotka johdettiin ja liitettiin n. 30 metrin päähän kaupungin sadevesiverkostoon. Samanlainen vahinko on mahdollinen esimerkiksi silloin, jos pyykkikoneen vesiliitäntä pettää tai vesijohto jäätyy ja sulaessaan sitten menee lämmönvaihtelun takia rikki ja vuotaa talon alle. Jäätyvä vesijohto on aina suuri riski omakotitalossa, niinkuin kaikissa muissakin asunnoissa tietenkin. Vesijohdot on aina lämpöeristettävä pakkasen varalta, sillä sellaista vahinkoa ei edes vakuutusyhtiö korvaa. Vesijohdot on aina myös asennettava talonsisällä suojaputkeen mahdollisen vahingon varalta. Omakotitalojen vesimittarit ovat myös aina asunnon omistajan vastuulla ja niitä ei saa myöskään päästää jäätymään, sekä niiden mahdolliset vahingot vähintäänkin yhtä suuret.

Kysyjän kommentti

Tänks! =)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.09.2009 - 08:02

Otan osaa.
Meillä oli vuosi sitten, tuli yläkerrasta vedet sisään.

Ei ihan noin pahasti käynyt.
VAatehuone piti purkaa ja uusia ja vaatteita vein pesulaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2009 - 08:03

kerran on yläkerrasta tullut vedet läpi (silloin kun asuttiin kerrostalossa), kahdesti hajonnut putki (liitos) oman lattian alla, kaikki tapahtumat eri asunnoissa. Joka tapauksessa hirveä sotku ja pitkäkestoinen vaiva, pahimmassatapauksessa kahden viikon evakkoretki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2009 - 08:17

Onneksi asumme ylimmässä kerroksessa,mutta on meidänkin kylpyhuone kerran ollut kuivatuksessa,ei sillonkaan laatoitettu seiniä ja lattioita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2009 - 08:22

Voi, voi!
Ikävä juttu. Kerrostalossa vesi ei jää sentään lattian alle, ellei asu maan tasalla. Noihin remontteihin on tullut muutaman kerran osallistuttua. Omakotitalossa kuivaajat ulvovat viikkokaupalla tai ulos kannetaan koko alapohja.
Evakko voi kestää vaikka vuoden, riippuen remontoijien ripeydestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2009 - 08:44

kurja juttu tuo sinun tapaus, meillä on ollut hyvää tuuria, et ei isompia ole tapahtunut.. nyt viimeksi hajos tiskikoneen poistoputki,mutta senkin heti huomasin ja saatiin ilman vahinkoa se kuntoon..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2009 - 08:49

Kyllä on käynyt, meitä ennen tämän talon omistaneet olivat laittaneet lämmitys syysteemiin kuuluvan paisunta astian yläkertaan, se meni rikki ja olohuoneeseen ruosteista kamalaa vettä vuoti, katto revittiin auki ja välipohjaa kuivattiin , ja matto ja parkettia meni pilalle , ja kattopaneeleita myös, vakkuutus kyllä korvasi jonkun verran vahinkoja. Uusi paisunta astia on nykyään pannuhuoneen vieressä. Olivat laittaneet sen tänne ylös , sen vuoksi kun talo on korkea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2009 - 08:58

Tuollaista sattuu mutta" muksuilla" ei ole mitään tekoa liittyen asiaan. Yhtä hankala se on kaikille.
Meidän kaupunkitalossa oli jotain kylpyremonttia tehty väärin, vettä tuli alakertaan mutta huomattiin ajoissa eikä ihan katastrofia tullut. Hankalinta on asioida vakuutusyhtiöiden kanssa noissa tapauksissa, on monta osapuolta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.09.2009 - 10:00

Tuota pelkoa ei täällä omakotitalossa ole, kuin mitä on kerrostaloasunnoissa.
Maahan menisi meillä vedet jos sellainen tapahtuisi nyt. Kaksi kertaa putken pettivät pakkasaikaan mutta ei siitä tullut haittaa talollemme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2009 - 10:18

Ei mitään pahempia ole ollut jotain pieniä on ollut. Ne on tosi ikäviä juttuja ja maksaa paljon kun joutuu uusimaan paikkoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 24.09.2009 - 13:31

Ei ole, onneksi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 24.09.2009 - 14:02

On ollut ja itse aiheutettu jopa. Patterista valui kaikki vedet keittiön lattialle niin kauan kuin painetta riitti. Tai siis seinälle ne ensin lensi kun paine oli kova. Talo oli ilmeisesti hyvin tiivis, koska vedet eivät valuneet mihinkään, vaan jouduin kauhomaan monta saavillista sieltä lattialta. Kysyin alakerran naapureilta, onko heille valunut seiniltä vesi, niin ei ollut kuulemma. Pelkällä säikähdyksellä siitä selvittiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2009 - 15:08

ei ole

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2009 - 16:10

On meillä täällä maalla sattunut kaikenlaista. Kerran talvella viemäri talon alakerrassa jäätyi ja kaikki jätteet valuivat ja jäätyivät alapohjaan, josta sitten keväällä niitä puttsattiin, minä en kyllä osallistunut moiseen työhön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2009 - 17:12

ei onneksi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2009 - 17:52

Kyllä on. Yläkertaan sijoitettu lämminvesivaraaja sanoi sopimuksen irti keskellä yötä ja vettä tulvi paitsi yläkerrassa, sitä valui myös runsaasti alakertaan. Meni useampi viikko kuivattaessa ja remontoidessa. Elelimme kuusi viikkoa ilman lämmintä vettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2009 - 19:16

Juu, tässä n. 1kk sitten.
Asumme kerrostalossa ekassa kerroksessa, ja yhtäkkiä talkkari tuli oven taa, ja sanoi että tuo kellarin katto vuotaa. Sitten todettiin, että vessan kulmassa oli jokin reikä, josta vesi meni kellariin.
Saimme ilmaisen vessan kunnostuksen, ja nyt nautimme uudesta lattiasta, seinistä ja lavuaarista. :)))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2009 - 21:27

Kyllä kunnon vesivahingot tuli..kun kellariin täytti vedellä kun lumet suli..Nyt on salaojitukset tehty kesällä..että enään ei tule vedet kellariin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2009 - 01:23

yläkerran astianppesukineen poistopulki oli väärin asennennettu ja tiivistysei ollut kunnossa niin poistovesi vuoti keittiöön ja aina makuuhuoneeseen asti.toinen kerta oli kun Wc pönttö oli väärässä kohdassa kun lähdin ulkoiluttamaan rippikoilikaveria, tosin huomattavasti pienempi vahinko