Monet murre sanat kuulostavat hauskoilta minusta. Mitenkä teitä kiinostaa murteelliset sanat? Teillä monella ne varmaan onkin joka

päivä käytössä. Siellä savon ja pohjan maan murteella.

Avainsanat: murre sanat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.09.2009 - 16:32

Kyllä murresanat kiinnostavat. Savon murre osiossa oon tiällä joskus arvuuttana joitain sanoja, mutta se on herättänä jonnii verra närästystä, joten nyt en oo arvuutellu ennee =)
Miun oma puhekieli on savon ja karjalan sekotus ja hyvin oon pärjännä.
Töissä puhun mie ja sie ja ne sanat on tarttuna työkaverloihin =))

Papiti, kerro mikä kumma on se kummamaito ????

Kysyjän kommentti

Kiitos parhaasta vastauksesta sinulle. joo kivaa kunneltavaa ne murteet on en minäkään sitä kiellä millään lailla.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.09.2009 - 11:41

Murre on puhekieltä rikastuttava asia. En käytä murteita kun joskus kotioloissa tarkoituksellisesti. Mieheni on eri alueelta kuin itse olen ja paljon tulee sanoja joita en ymmärrä ja taas hän ei ymmärrä. Mutta ne sanat ovat tosi vanhoja, sellaisia joita ei ole käytetty aikoihin.
Savon murteessa on sanoja jotka ovat mielestäni tosi rumia.
Kotonani puhuttiin kirjakieltä eikä synnyinseutuni puhekieli ollut kovinkaan paljoa yleiskielestä poikkeavaa. Ruotsin kielestä johdettuja sanoja oli kyllä. Kun opiskelin kieliä, sain tietää että kotiseutuni (alueen) murre on eniten lähellä yleiskieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.09.2009 - 12:13

Minusta murteet ovat puhekielemme rikkaus. Olisi kamalaa kuunnella aina kirjakieltä. Käytän puheessani hyvin paljon karjalan murteen sanoja. Olen ne oppinut jo kotoa, enkä aio hylätä niitä. Jopa lapsenlapseni osaavat sitä murretta, vaikka Hesassa asuvatkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2009 - 12:33

Hauskoja ovat, mutta vaikeita ymmärtää, jos ei ole ikinä kuullut.
Jotkut sanat kyllä vähän tökkivät, kuten vaikka satakuntalaisten "ketä". "Ketä soitti?" -Aaaargh!-
Minulle muuten selvisi vasta hiljan, että mistä on peräisin mummovainaan käyttämä "kummamaito". Tiedättekö mitä se on?

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 23.09.2009 - 12:44

no itse ainakin tykkään kuunnella monia murteita, itsekkin välillä huomaan puhuvani joitain sanoja murteella nykyään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2009 - 13:42

Tulloo korvile kun yrittää olla kohtelias esim.
Neiti on haaskan näköne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.09.2009 - 14:49

Mukavaa eri murteita on kuunnella, varsinkin jos vielä ymmärtää siitä jotain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2009 - 16:07

meillä päin ku kakarat tintaalloo nii ne saa pohojaasta taistelulajia maitsaa, eli kurmootusta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2009 - 18:26

Kun omaa murretaustaa / perimää ei ole (jos ei stadin slangia sellaiseksi lasketa), niin kaikki murteelliset ilmaisut ja sanat kuulostavat vähän hassuilta, toisinaan jopa hauskoilta.

Jos nyt bestis noista pitäisi valita, niin se taitaisi olla jossain länsirannikolla rajoitetuilla alueilla käytetty 'lyhyt-suomi' , joka muuten on sukua Viron kielelle

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2009 - 18:29

kiinnostaa enemmän noi erilaiset "slangi" sanat amerikassa ja ranskassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2009 - 19:01

Hauskoja sanoja löytyy murteesta kuin murteesta. Murre/murteet rikastuttaa kieltämme. Mielestäni aivan ihana asia! Haastellaan vaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2009 - 19:15

Toivottavasti murteet eivät koskaan katoa sillä ne ovat rikkaus. Tällä hetkellä pidän kovasti runoilija Heli Laaksosesta ja hänen käyttämästään murteesta. Savon murretta puhumme sujuvasti ja se on oikeastaan "työkieleni" jota käytän vanhusten kanssa päivittäin. Se joka häpeää tai solvaa/halveksii murteita on aika sivistymätön ja "köyhä" ihminen. Ovathan murteet jokaisen maan kielissä käytössä enemmän tai vähemmän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2009 - 22:12

Kaikki kielen rikkaudet ovat luvallisia ja toivottavia. Tosin murteet ovat parhaimmillaan puhuttuna, kirjoitettu ulkoasu ei tee täyttä oikeutta ko. murteelle.